Jump to content

vilt på grillen


Desert-Beagle

Recommended Posts

Jeg er lykkelig eier av en Weber kulegrill, kjøpt for ferielønna i år. Jeg er svært så fornøyd med den. Kjøpte div aluformer, hurtigstarter og pizzastein. Det finnes masse ekstrautstyr til den som feks wokpanne, en dings til å grille kylling osv. Så langt har vi grilla kjøtt tradisjonelt med direkte varme og uten lokk. Har også prøvd å eksperimengtere litt med indirekte varme. Forleden stekte vi pizza i den. Det er den beste pizzaen jeg har smakt. Deigen står til heving for ei ny runde pizza nå. For moro skyld stekte kona rundstykker på grillen her om dagen. De smakte også fortreffelig.

 

Så til saken: Har noen prøvd å grille hele rådyrlå, eller tilsvarende store stykker kjøtt? Har veldig lyst til å prøve, men er litt usikker på fremgangsmåten. Ser for meg å brune låret på direkte varme og deretter varme det indirekte ei god stund. Er det noen som har prød dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har grilla både rådyrlår og lår av hjortekalv. Dette ble gjort i en utepeis der jeg hadde bygd opp til det var en snau halvmeter fra glørne og opp til kjøttet. Trikset er å bruke relativt sterk varme i starten og så roe det ned etter hvert. Kjøttet snus og pensles hvert kvarter i starten (første 1 1/2 timen) deretter hver halvtime. Jeg foretrekker å bruke briketter til slik grilling, da jeg synes det gir jevnere varme. Marinaden jeg bruker til penslinga er følgende: like deler hvitvin og olivenolje, hvitløk, finhakket frisk rosmarin og litt sennep. Steketiden er 3-5 timer alt etter størrelsen på kjøttstykket. Ma bare få med at de gangene jeg har grilla hele lår av vilt, så har det resultert i de saftigste og mest velsmakende stykkene vilt jeg noen gang har spist. Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg grilla et stort stykke vilt igjen. Denne gangen var det lår av 11/2 års hjortekolle. Tenkte jeg skulle dokumentere med bilder:

 

Denne gangen hadde jeg ikke tilgang på utepeisen jeg vanligvis bruker, så det ble bålpanne i stedet.

 

Her er låret før utbeining:

2ihtndk.jpg

 

Her er låret ferdig utbeina og surra:

10nykd5.jpg

 

Her er marinaden. For anledningen er rosmarin byttet ut med frisk løpstikke:

2m7e00k.jpg

 

Her er låret på grillen tidlig i stekeprosessen:

2bv2x5.jpg

 

Og her noe senere:

111v28o.jpg

 

Ferdig oppskåret og lagt på fat:

2nlakp2.jpg

 

Alt i alt var dette nok kjøtt til 11 voksne og 4 barn. Jeg hadde ikke mulighet til å regulere høyden på rista like godt som jeg har på den tidligere nevnte utepeisen, så kjøttet ble en anelse tørrere enn vanlig, men like fullt var det svært velsmakende, fatet var tomt etter fem minutt og bikkjene fikk ikke annet enn bein:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det så nydelig ut!

Jeg grilla et helt rådyrlår forleden, faktisk var det 22.juli og det var akkurat ferdig da bomba smalt og dermed ble det kun en smakebit, før jeg skar det opp i skiver og la i frysen...

 

Fremgangsmåten var slik

-Låret ble lagt i romtemperatur ei stund, før jeg salta. pepra og smørte inn litt marinade beståande av olje, hvitløk.

-Så fyrte jeg opp grillen. Weber kulegrill. Jeg svei låret godt på høy direkte varme og la låret til side til temperaturen var nedi 100 grader.

-Så la jeg låret på grillein igjen og tok på lokket for indirekte varme.

- Låret ble snudd og pensla med olje med jevne mellomrom

- Temperaturen ble nøye overvåket ved å regulere trekk og hive på mer kull.

- etter en time la jeg på en del eikeflis. Det blei naturlig nok kraftig røyutvikling, slik at de neste to-tre timene ble mer eller mindre varmrøyking.

 

Resultatet ble glimrende. Usedvanlig mørt, antydning til rosa (hviilket jeg helst ikke vil ha)

Røyksmaken i steikeskorpa blei også vel markant, så det skar vi av.

 

Hadde jeg visst hvordan en kan legge ut bilder skulle jeg gjort det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...