Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skal lade 270 ammo til en kamerat og fått overlevert børsa for å finne rett mål for innstilling av dier.

Han har tidligere nevnt at patronene har vært trange å kammre, og jeg har i mitt stille sinn tenkt at det er jeg som kun har halspresset. Det skal nevnes at jeg har ladet til denne børsa i 4 år nå med samme kule og ladning. Den er svært presis med denne ladningen. For å sikre at jaktammoen skal kamre "lett" ba jeg om å få børsa for å prøve meg frem selv. Jeg ble temelig lang i draget n¨r jeg kjente hvor trangt dette var. Selv skutte hylser fra dette kammeret er nesten umulig å få inn igjen. Det blir også små bulker på koningen på hylsa.

Børsa er en original rem 700 mountain i 270 (vel ikke helt original da vi har montert en McMillan på den)

Dette har jeg aldri vært borti før og her trenger jeg råd.

Børsa brukes på vestlandet i all salgs vær, og pussing har det vært så som så med ser jeg.

Kan det ha lagt seg rust i kammeret?

Posted

Begynn med bronsebørste i kammeret for å få alt rent. Deretter puss løpet med Forester skum til det er rent.

Prøv om en kule går lett ned i munningen på en skutt hylse. Dersom kulen ikke entrer lett så er hylsene for lange til kammeret.

Dersom en nypresset hylse ikke går lett i kammeret så prøv å trimme den litt, eller skru dien lengre ned, eller begge deler.

Det kan være at hylsemunningen butter i kammeret.

Dersom en nypresset hylse går lett i kammeret så prøv å sette kule i og prøv om det gjør en forskjell.

Problemet er egentlig enkelt, patronen er for stor til kammeret, men det kan være vanskelig å finne ut hvor den er for stor, det er bare å prøve seg frem.

Posted

Skal prøve med rengjøring.

Hylsene er preppet og trimmet etter alle kunstens regler.

Får over noe fabrikkammo senere i kveld. Skal se om disse kamrer greit.