Jump to content

Stille sikte


multijohan

Recommended Posts

@hjortefot.com: Dette svaret er vel til like lite hjelp som det du kommer med i den andre tråden hans?

 

@multijohan: Jeg er ikke noe erfaren men i mangel på andre svar vil jeg fåreslå at du starte på nogenlunde nært hold med godt anlegg, slik at du vet at kikkerten og treffpungtet er i nogenlunde samme ommrådet. Så beveger du deg ut til det holdet du skal skyte inn siktet på luftgeværet ditt på. Der stiller du deg til med godt annlegg for geværet og skyter tre og tre kuler og justrer kikkerten mellom hver 3 skuds serie til du treffer i ommrådet der du sikter. Husk fjærvåpen er som oftest meget ømfintlig på hvordan du holder det, slik at du bør holde likt hver gang du skyter.

 

Rent praktisk hvordan du justerer kikkerten vil jeg forklare det slik: På kikkerten din vil du finne to justeringsskruer, en oppå og en på siden. Den oppå justerer opp og ned og den på siden justerer sideveis. Det står som oftest på kikkerten hvilken vei du skrur for å flytte treffpungtet opp og hvilken vei du skrur for å justere det til høyre. Husk: Treffer du lavere en der du sikter skal du justere oppover. Du kan si det er treffpungtet du flytter selv om det er kikkerten du justerer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...