Jump to content

Børse til revjakt og andre predatorer.


Ola96

Recommended Posts

Hei jeg er ute etter ei børse til revjakt og andre små predatorer.

 

- Så har tenkt på både 223 , 6,5x55 og 308, men vet ikke hvem av de som passer best.

- 6,5x55 har ikke mye til rekyl egentlig ikke 308 men minst mulig = best for meg som ikke har skutt så mye.

 

Men 308 er jo best hvis man skal kappe løpet noe jeg burde hvis jeg skal ha lyddemper, for mindre lyd og flere skudd sjanser. Men 6,5 er vel ikke hel verst den heller? Tenker jo også på storvilt jakt når jeg er gammel nok, men blir nok ikke noe av det. Kanskje bukkejakt på rådyr.

 

 

 

 

 

Er jo ikke 16 enda men blir 15 i år, men kan hende far kan ta det på seg. Er jo ikke lenge til jakta nå.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo komme med noen innspill, men husk at det finnes ikke noe entydig fasitsvar.

- Med utgangspunkt i rev og små predatorer som bruksfelt vil mitt valg være .223. Den takler korte løp like godt som .308, har bedre ballistikk og mindre rekyl. Den dekker også rådyrjakt.

- Vil du ha ett våpen som også dekker storvilt utover rådyr holder jeg en knapp på 6,5x55. Den har litt større krav til løpslengde enn .308, men ikke verre enn at minimumslengde og teleskopisk demper gir en godt håndterlig børse. .308 faller i mine øyne litt igjennom, i hvert fall i rifler med nominell riflestigning, da den ikke stabiliserer tunge kuler. Mange nyere rifler i dette kaliberet har 1:10" riflestigning, og da er ikke det et tema lenger. Men en .30 kaliber kule har ikke samme fluktegenskaper som en 6,5mm.

- Hvis du har råd til det, gå for en systemrifle, da kan du dekke begge deler. Men dette koster. Se på totalkostnader ved f.eks.kombinasjon 6,5x55 og .223 - det innebærer to løp og enten to komplette sluttstykker eller to sluttstykkehoder, samt med fordel to kikkerter med hver sin montasje.

 

Da har jeg luftet min mening, det kommer sikkert flere innspill og utstrakt uenighet uten at noen part har verken rett eller feil 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg er ute etter ei børse til revjakt og andre små predatorer.

 

 

Det ligger en FAQ i riflekammeret som kanskje kan være til hjelp.

 

Også har du jo google som kan søke bare på kammeret.no om du vil.

Link to comment
Share on other sites

Glemte denne i farten:

Er jo ikke 16 enda men blir 15 i år, men kan hende far kan ta det på seg. Er jo ikke lenge til jakta nå.

Ja, det kan han. Våpenforskriften §15 gir adgang til tidsbegrenset erverv av våpen som skal benyttes av annen person som ikke tilfredsstiller alderskravet. Det vil i praksis si at hvis dere begge har tatt jegerprøve kan riflen registreres på din far frem til du fyller 16, da overføres registreringen på deg under bestemmelsene om dispensasjon fra 18 årsgrensen.

Han søker da på vanlig måte, beskriver ditt bruksfelt i søknaden, angir at du er bruker og legger ved kopi av kursbevis fra jegerprøve eller jegeravgiftskort for begge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke veldig lyst til å bruke veldig mye penger på dette nå før jeg vet at dette er meg. Men er jo interisert i å prøve litt.

Tenker å bruke 4-5tusen og vet at dette ikke er alt for mye og kan gjøre det litt vanskelig å finne noe, men kan vel finne en brukt en?

 

Og noen har sa tidligere i tråden at 223 var like god kappet som en 308, men med mindre rekyl og dekker jakt på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Ta deg tid til å gå i butikker å holde i våpenene, ta og føl litt på de forskjellige.

 

Har du mulighet, så hør om noen du kjenner kan gi deg lov til å kjenne på rekylen til de aktuelle kalibrene du ønsker. Skal du ha lydemper så takler du nok rekylen bra i de kalibrene du nevnte over.

 

 

Har du tenkt på om kombi kan være en løsning til deg?

 

 

Mye god info her på kammeret, lær deg søkefunksjonen godt, og du skal finne svar :-)

Link to comment
Share on other sites

hvorfor ikke ta ordentlig i hvis du mestrer rekylen 300 win mag :roll:

 

neida ta ei rifle i 223 rem du hvis du vil ha det. weatherby vanguard er jo ei rimelig fin rifle av det jeg har sett på den. men ikke spør meg om hva du skal velge da jeg er veldig spesiell og gal og tullette som noen her ratt vil kalle meg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...