Jump to content

Erfaringer med Lapua Mega 10,1gram 6,5x55 på elg og villsin


gobørsa

Recommended Posts

den velter elg som pokker :D har ingen egen erfaring til den, men var med en høst på et jaktlag på finnskogen, og to av jegerene der(far og sønn) sverget til den kula i nettopp 6,5x55.

både slakt og kuler så bra ut(av de vi fant igjen)

 

av en eller merkelig grunn, skøyt "faren" 7 av 10 elg på kvota der, og sønnen 2 av dem. :shock:

 

må bytte ut 30-06'n tror jeg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Den duger vel i de lave hastighetene, som 6,5n gir med så tunge kuler. Men når det er sagt, ville jeg mye heller gått for en Oryx fra Norma eller en Woodleigh. De holder bedre sammen ved harde treff i grove bein. Har sett mange elgfall med 10,1 grams Norma Oryx, og den kula syns jeg er flott,spesiellt i 6,5n. Mitt soleklare valg, men 6,5 er bare med som reservebørse her i gården :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt mega i 6,5 på noen elger... meget bra presisjon å restvekt men synes kanskje at dybdevirkningen er litt dårlig.skjøt en kalv med 2 skudd i bog inn å bog ut å den ene kula gikk igjennom å den andre satt i skinnet :cry::cry: kulene satt med 5 cm imellom. synes kanskje nosler er bedre i 6,5 men gir mer ødelagt kjøtt enn mega gjør. men i 3006 er mega en meget bra kule på elg.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Skøyt min første elg (piggokse) med 6,5 lapua 10,1 gram. 2 skudd rett bak bog og begge ut igjen.

Naboen skøyt en rådyrbukk ifjor med lapua, rett inn i forfra.. Kula satt i låret og så helt grusom ut. (skal prøve å ordne bilde av den).

Har kun en elg med 6,5 og resten med 3006.

Iår blir det å bruke 6,5. Hadde tenkt til Nosler men det ble Oryx 10.1 Har skutt rådyr tidligere med Oryx.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
oryx i 6,5 blir for dårlig på elg såg gammlingen skøyt en hjort inn framante på skrå i bogen og utat litt på skrå bak utgangshullet var nesten ikke større enn inngangshullet så den måtte få seg ett par kjappe til før den falt

 

Og med den ene hendingen konkluderer du med at oryx 6,5x55 blir for dårlig på elg? Tullprat. Er man veldig uheldig med skuddet kan hvilken som helst kule i hvilket som helst kaliber risikere å ikke ekspandere. sånn er det bare!

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 6 elg med Lapua Mega 10,1 gram fabrikkamo.

Har 56 cm løp og v0 på 755m/s.

 

4stk knall og fall (3 kalver og et ungdyr) alle bogskudd med gjennomskyting (1 kule satt i skinnet på andre siden).

 

1 elgku som gikk 30 meter, bogskudd med gjennomskyting.

 

1 kalv som gikk 50 meter (2 bogskudd + 1 vomskudd).

 

Meget presis patron i min rifle. Gjør jobben utmerket på elg så lenge skytteren gjør sin jobb.

 

Vær klar over at kula har ca akkurat nok energi til gjennomskyting, litt skrå vinkel og den vil trolig sitte i dyret.

 

Har egentlig kun 2 ting å utsette på denne patronen.

1: I min rifle hender det at patronen ikke mater som den skal, blir på en måte sittende fast mot kammeret når den skal mates fra magasinet.

2: Lite skuddtegn på større elg (var derfor den ene kalven fikk 3 karameller og så heller ikke noe på elgkua).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...