Jump to content

Vurdering av trykkring


villmænn

Recommended Posts

Hei, jeg har et spørsmål angående vurdering av trykkring. Jeg har noen fabrikkladde patroner i kaliber 6.5x55, de måler i snitt 12.10mm før skyting. Etter skyting får jeg en trykkring på 12.11-12.12, altså en gjenomsnitlig økning på 0.015mm. Jeg halspresser hylsa, og setter dermed ikke tilbake diameteren over trykkringen. Kan jeg forvente ytteligere 0.01-0.02mm økning i trykkringdiameter etter omladning og være på rett side av streken?

Link to comment
Share on other sites

Nei.

Fortsetter diameteren å øke er du *normalt* over streken for trykkstanderen som er satt for kalibret.

Mye avhenger av hvilken produsent disse fabrikkladde patronene kommer fra. Produsentene lader vanligvis opp til trykkstandaren, men ikke alle. Amerikanerne er vanligvis noe under les:svært forsiktige i noen kalibre. Deriblant 6,5xx55 Swedish. Men det må du finne ut av først. Gjerne med hjelp av en kronograf og sunn fornuft.

 

Er det en nordisk produsent kan du 100% gå ut fra at trykkringen du får fra fabrikkpatroner er maxladning og at du IKKE må lade hardere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Heisan. Mulig dette er ett dumt spørsmål, men er det noen som veldig enkelt kan forklare fremgangsmåten ved bruk av trykkring?

Man starter med noen fabrikkladde patroner. Skyter disse. Måler så trykkringen (gjennomsnittet av flere patroner på tykkeste punkt). Så må patronene helpresses? Lades om med egen lading (Begynner på bunn i ladetabellen og jobber seg opp). Når disse er skutt, måles trykkringen på nytt.

 

Er dette i nærheten av sannheten?

Det jeg er usikker på er dette med pressing av hylsen. Den må vel helpresses for å "nullstille" trykkringen før egen lading?

Link to comment
Share on other sites

Når hylsen presses øker hardheten i hylsen, og får du samme trykkring ved skyting så er du over makstrykk.

Trykkring er ikke enkelt å vurdere, hold deg helst til pålitelige ladedata, det er ikke så mye du får ut av å overlade.

Dersom du absolutt skal måle trykkring så må du tømme noen patroner med samme hylse som referanseskuddene, og lade dine ladninger i samme hylsen som referanseladningene, da kan du til en viss grad stole på trykkringmålinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kanskje noen kan hjelpe meg med dette spørsmålet. Jeg kjøpte en pakke Norma jaktmatch i .308, for å få gode tomhylser til å lade med.

 

Trykkringen på disse nå engangsskutte hylsene er imidlertid relativt stor (tror jeg). Jeg kjenner den ganske godt med neglen, og ser den med det blotte øye. Er dette et problem? Er det mulighet for at noe går til h? Jeg har dessverre ikke mikrometer.

Link to comment
Share on other sites

Om man leser ladetabellene å ikke går så langt over minimums ladningen, så er ikke trykkringene noe å tenke på. Som jeger vil du få veldig lite ut av å bruke max ladninger. Kun en masse trøbbel med akkurat det som er nevnt tidligere i denne tråden

Norma hylser er vel de beste hylsene som er i omløp for å lade opp igjen, å har aldrig merket noe til trykkringene her.

Skyter med 30.06.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...