Jump to content

Elektroniske skiver


oglan

Recommended Posts

Kuleform har noe å si på slitasjen på duken ja.

 

Feks lapua/sako kuler med "cutting edge" klipper runde hull som en hullemaskin i skivene. Blyspisskuler lager et hull på størreste med diameteren på flata foran på blyspissen. Samme gjør helmantel/hyllspisskuler. Diameteren på flata foran på skiva avgjør hvor stort hull det blir virker det som.

 

 

Vanligvis er de skudda som går i magebåndet lite problem siden denne kan flyttes på, værre med de som går utenfor magebåndet. (dvs ca utenfor 6er vil jeg tro. )

Link to comment
Share on other sites

Det hender at min kreativitet med lading overgår min visdom, slik at kula tumbler i retning skivene.

 

Når det skjer, kan faktisk klasket av kula mot gummibåndet høres fra standplass. Man vet da at de patronene må skyves diskrè bort mens man forsiktig titter mot høyre og venstre -tilsynelatende på leting etter hylser.

 

Hvordan resultatet blir på gummibåndet vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss har vi flere års erfaring med treningskyting på et sett skiver og oppskyting på et annet skivesett. Dermed får vi stort sett helmantlede skudd i skivesettet som benyttes til trening, mens vi stort sett får blyspiss i skivesettet som brukes til selve prøven. Slitasjeforskjellen og dermed vedlikeholdskonstnaden mellom disse to skivesettene er betydelig. Vi har ikke gjort opp noen status, men jeg vil tippe at blyspissen koster et sted mellom dobbelt så mye og kanskje fire ganger så mye å vedlkeholde pr skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...