Jump to content

Pris på å bore opp hagleløp


vera

Recommended Posts

Når det gjeld å bora opp ei hagle, så finst det og ein "gjør det selv-metode". Då sagar du av løpet nokre cm. Metoden var beskreven i eit jaktblad for eit par år sidan.

 

Har nokon namn på bladet, nr og årgang?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld å bora opp ei hagle, så finst det og ein "gjør det selv-metode". Då sagar du av løpet nokre cm. Metoden var beskreven i eit jaktblad for eit par år sidan.

 

Har nokon namn på bladet, nr og årgang?

 

aktuelt å begynne å sage av ett par cm av sporting børsa. hehe Den metoden må jo bli ren gjetting av hvilken trangboring man ender opp med?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :D Det er ei hagle jeg betalte 2000 kr for, og min kone er den heldige eier av den.Veldig bra våpen for den prisen. Jeg tviler på at jeg vil betale så mye som 1300 kr for å bore opp løpene, men 6-700 kr er mer overkommelig. kan jo bore opp bare det løpet me 1/1 trangboring, og ha to løp med 1/2. Vi får se, dette er nok en jobb for børsemakere virker det som. :P

Link to comment
Share on other sites

Vågsland Våpen i Drangedal boret opp min Beretta 682 Gold Trap fra 3/4 og full til to kvarte boringer for kr 1500,-.

Bruker dette pipesettet både på lerduesti, jegertrap, skeet og sporting.

Trenger jeg å endre trangboringsgrad, så justerer jeg bare med forskjellig patroner.

Man skal ikke teste så mange patrontyper før man finner noen som varierer en hel trangboringsgrad opp eller ned.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg vært i kontakt med børsemaker. På star baikal var det hardforkormmet løp, derfor må man kappe løpet noen cm. Dette ville koste ca 400 kr. Regner med at man da får cylinder og halv på ei hagle med halv og full trangboring?. Det blir vel ikke samme trangboring på begge løpene?. pipa er 70,5 cm(71?) , så om den blir 68 cm er det mer en langt nok for madammen som er 1,65. :D

Link to comment
Share on other sites

Kapping er en dårlig løsning. Send hagla til Gressvigs børsemakerverksted å få det gjort ordentlig. Grunnen til at noen børsemakere velger å kappe hardkromløp er at de krever spesielle brotsjer som ikke huggger og ødelegger. Har sett tragiske eksempler på dette men de kan det hos Gressvig !

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i kontakt med nok en børsemaker. Han sa det samme som deg, at kapping var en dårlig løsning :evil: Han sa at det også var vanskelig, og ikke særlig lurt å "slipe" ned løpa. Stålet på baikalen er visst veldig hardt, og du vil kunne risikere å få et dårligere resultat, enn du har fra før, og levetiden på hagla blir kortere. Så nå er jeg i tvil, hagla skyter jo stål så det suser etter, og han sa også at det ikke var noe fare å skyte stål med den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og jaktmakker har begge Star Ij27 hagler som levde opp ungdommsårene med trange løp.. de er begge kappet ca 7 cm og er nå sylinder hagler. Gikk som knip i smør med vanlig kraftig baufil, fil, litt smergelpapir og fint fint papir til slutt. Deretter et tynt bor og litt boring i skinna helt fremme..et microdråpe lynlim og kornet på plass igjen.. Ser meget originalt ut.

 

Begge haglene går som hakka møkk :D Både rype og skogsfugl detter igjennom hele sesongen uten noe krøll.

 

Det samme gjorde jeg med en gammel star enkel løper..perfekt nybegynnerhagle..og det har den gjort jobben som til mange nå.

 

Så til en gammel sliter av en star hadde jeg tatt sjansen på dette prosjektet selv :wink:

 

Jeg er personlig tilhenger av åpne hagler uansett tid på året..heller finn ammunisjon som går tettere hvis behov. Bruker stort sett aldri mere enn forbedret cyl på pumpehaglene.

 

Men nå er jo ikke prisene som er nevnt over noe å bli mørkeredd av og det kan jo være greit å få en våpensmed til å fikse det og...

Link to comment
Share on other sites

"Jeg er personlig tilhenger av åpne hagler uansett tid på året"

 

 

Jeg vet sannelig ikke hvor mye "denne borringen" betyr.

 

Første haglen jeg monterte en Poly-Choke på, var en Winchester mod. 12 i cal. 16.

Etter monteringen - måtte jeg jo selvsagt skru den av - for å se hva dette var for noe, samt at jeg ville ha litt olje i gjengene - da jeg skulle jakte gås på noen øyer utenfor Sandessjøen.

 

Den ble oljet - og skrudd sånn passelig til.

 

Kom hjem med masse gås - som var skutt fra 30 - 70 m (som ble solgt for kr 60,- pr. stk. til Grand Hotell :) - og det var en bra pris i -75) ).

 

Vel hjemme - måtte haglen pusses - og da så jeg at jeg hadde skutt med åpen cylinder - i og med at jeg bare hadde skrudd choken sånn passe til :roll: etter oljingen - istedet for å tighte den skikkelig til (på x-full), og så "vri meg nedover".

 

Men tro - flytter fjell (choken viste jo x-full :) ).

 

Når jeg kjøpte en drilling på begynnelsen av -80 tallet, syntes jeg den var vel trang, og fikk Gresvig (i Storgata den gangen) - til å borre den opp til 1/4 og 1/4. Dette skulle jo være kombibørsa i skogen.

 

Men hva har jeg brukt den til?

 

Alt fra fjære (gås) til høyfjell (fjellrype som letter på lange hold) - og savner ikke x-full`en i det hele tatt :)

 

Har man en "trang" hagle - er det ikke umulig at man finner en ammo som sprer allikevel :winke1: - og som samtidig gir ok skuddbilde.

 

Jeg tror mange bare tar en borring for en borring - og blir lurt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...