Jump to content

Hvilken sluk til abbor?


Goatboy

Recommended Posts

Har bestemt meg for å bli litt mer aktiv på fiskefronten, der jeg har hytte er det stort sett abbor og gjedde det går i.

Gjedde er jeg ikke særlig glad i så da blir målet abboren.

 

Hvilke sluker/spinnere funker best? Har mulighet til å fiske fra båt, men det blir mest fra land.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fisker du fra land eller båt?

 

Fra land, små Droppen kobber, 4 - 6 gram, virker bra. Jigg, små, gjerne i gul (Mr Twister) har alltid funket bra for meg. Panther Martin 4 - 6 gram, gjerne med gullskje og svart kropp med gule prikker, har også vært effektiv.

Fra båt, små Rapala, enten i sølv/sort, gull/sort eller sølv/blå, 5 - 7 cm, har vært utrolig effektivt for meg. Dette gjelder dorging.

 

Ellers er det jo litt viktig å se på hvordan vannet er. Lyse farger til klart vann, mørkere farger til mørkere vann.

Link to comment
Share on other sites

Får jeg kjøpt den Panther Martin spinnern overalt? Min lokalbutikk blir Torshov Sport så jeg stikker innom der til uka. Må vel uansett kjøpe noen jigger for å teste :wink:

Takk for tips folkens

 

min erfaring fra besøk i oslo er at torshov sport har de slukene du måtte trenge for abbor. et par år siden jeg var der sist, men regner med at du finner det du trenger fremdeles

Link to comment
Share on other sites

Fikk fisket noen timer nå i helgen, gikk til innkjøp av jigger i svart/hvitt og fine farger.

Varierte fargene litt, det vil si, hver gang den j#¤! kroken satt fast i bunn, bytta jeg farge :mrgreen:

 

Etter to timer uten napp var jeg i ferd med å gi opp, når kroken satt i bunn igjen, helt til bunnen begynte å røre seg :shock:

 

Fikk jobba fisken til land og fikk hodet på den over vannet, gjedde på minst en meter og da snakker vi mellom øya :lol: , sa jeg at jeg ikke liker gjedde?

Glem det, sånne liker jeg :!:

 

Med hodet på fisken over vannet, 1 meter fra brygga, slipper den kroken, men det var fortsatt gøy nok til at jeg ble stående en time til.

 

Nå skal det kjøpes flere jigger, noen av de slukene dere tipser om...og tykkere sene :wink:

Link to comment
Share on other sites

30 cm med 0,60 sene og sluklås/svirvel i hver sin ende funker gull som gjeddefortom. Pleide å knyte opp noen slike som lå i fiskeskrinet da de bør skiftes når de får sår/hakk. Billigere og bedre enn stålfortom ifølge Jens Ploug Hansen, og han har jo fisket litt :wink:

 

Til abbor så bruker jeg mest spinner. Droppen gull med sorte prikker, Mepps black fury, Abu Reflex... Etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...