Jump to content

8*57IS ladedata


911

Recommended Posts

Heisan

 

skal ladeopp noe 196 grain (12,7 gram) oryx for jakta og lurer på:

- Har norma skytterlagskrutt N11

- Har norma 202 krutt

- ønsker å bruke norma 203b krutt

 

Hvilke av disse skal jeg gå for, har rikelig med norma 11 liggende, eller bør jeg kjøpe 203b?

Og hvilke ladninger og krutt typer fungerer for dere?

 

knall og fall

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Du finner vel neppe ladedata for n-11 og 8x57,så her antar jeg du må utarbeide noe selv.

Når det gjelder 202 mener jeg det er for raskt for 196 grs kule,og er uegnet.203b er nok godt egnet for det du skal lade.

selv bruker jeg følgende til børsa mi.

 

jakt

196grs oryx

49grs N-150

780 m/s

 

trening

175grs sierra ph

50grs N-150

800 m/s

 

Begge disse ladningene fungerer utmerket i rifla mi,og holder innertier på både 100 og 200m.Personlig syntes jeg 8x57is er en nydelig patron med mild rekyl og er godt egnet til norsk jakt.lett og lade,god presisjon.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 202 mener jeg det er for raskt for 196 grs kule,og er uegnet.

Med forbehold om at det ikke er nye data i Ladeboken 6 oppgis det i #5 følgende data for 196 grs Barnes X med 202; 46-49 grs; 713 - 776 ms med CCI200 og Normahylser.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, da var krutt typen "banket".

 

Men så var det C.O.L, norma sin hjemmeside sier 74,5mm og 203b krutt

I mitt kammer er 80.9mm uten friflukt med denne kula

 

Skal jeg gå for norma sin orginale c.o.l, eller kan jeg trykt øke c.o.l til f.eks 77,5mm (ca.3,4mm friflukt)?

 

Noen formening?

 

 

Bra det går og endre egen idiot tekst, men nå fungerer hode også. Så da setter jeg col til 76.5mm og får ca. 4mm friflukt :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du har nok ein godt utbrend presskon i løpet ditt. Om du har ti eller femten millimeter friflukt spelar nok liten rolle. Det som er viktigare er at du har godt nok hold på kula di. Då eg ladde for ein sliten 7,92 for ein del år sidan så sette eg kulene så så botnen på kula var omtrent ved overgangen mellom hals og skulder.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg prøvd 4 forskjellige ladninger, og er ikke helt fornøyd. De soter langt bak på hylsa, så nå trenger jeg noen tips.

 

Data: sauer 303, 8x57IS,

203b krutt, magnum tennhette, normahylser, oryx 196 grain, col 76,5mm

 

47,5 grain 7cm spredning

48,0 grain 3cm spredning

48,5 grain 3cm spredning

49,0 grain dårlig skyting

 

Det kan se ut som at 48,5 grains ladningen passer best med denne col, MEN det er meg fortalt at hvis jeg setter kulen noe dypere vil sotingen forsvinne. (D.v.s at Norma har rett og 74,5mm col skal passe bedre.)

Er det bare å reduser col mot normas 74,5mm eller er det andre tiltak, regner med at grunninstilling av die er godt nok(helpresser).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...