Jump to content

Vedr førstegangs kjøp


Ksvensen

Recommended Posts

Jeg er litt tidlig ute med å spørre, men jeg skal begynne skyte fra neste uke. Men ser allerede på forskjellige våpen for mulig kjøp etter nyttår. Hva anbefales? Jeg har skjønt jeg kan søke opptil 4våpen på en gang. Tenkte da mulig søke forskjellig kalibere. 22lr, 9mm 357, og kanskje 45.

Men tenkte da våpen ikke over 10 laken.

 

Hva anbefales?

 

Mvh

 

Ksvensen

Link to comment
Share on other sites

Min anbefaling er å fullføre sikkerhetskurset og komme deg mest mulig på skytebanen. Der prøver du mest mulig av det du får mulighet til, og så gjør du vurderingen når det nærmer seg kjøp. Du trenger våpen du er komfortabel med og skyte godt med, ikke nødvendigvis det andre sier er best.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til skytesporten!

 

Mitt råd til deg som ny skytter er at du fokuserer på å lære deg sikkerhet og skyteteknikk før du begynner å tenke på hva du skal kjøpe deg. Det vil uansett gå en stund før du får kjøpe selv, så bruk tiden godt til å få inn de grunnleggende elementene. Ha fokus på skytestilling, grep, hev av våpen, siktemidler og ikke minst et godt avtrekk. Det er dessverre altfor mange som er opptatt av å skyte, og ikke fullt så opptatt av å skyte riktig. Resultatet er at man raskt mister interessen, fordi skyteresultatene blir dårlige.

 

Selv er jeg skyteleder og kursansvarlig i pistolklubb, og kan bare understreke hvor viktig det er å lære seg skyteteknikk før man blåser avgårde tusenvis av kroner på dyre våpen. Det gir ingen glede og ha flotte våpen, uten god opplæring.

 

Når tiden kommer at du skal kjøpe ditt første våpen, vil jeg annbefale at du spytter litt penger i et godt cal .22LR våpen. Hammerli SP20, Walther GSP eller SSP, Pardini ST, Benelli - alle er svært gode kandidater - men PRØV før du kjøper!! Våpen i cal .22LR har størst bruksområde, og kan anvendes i nesten alle alminnelige skyteprogrammer. Normalt er .22LR våpenet det man bruker mest til trening og konkurranse, og så har man andre våpen man tar frem når man skal kose seg. Du vil fort finne ut at det gir liten skyteglede og trene med .45ACP til 4 kroner skuddet :)

 

Husk at den en god skyteteknikk kan brukes uansett kaliber, og at det du lærer deg opp til på et .22LR våpen kan overføres til grovvåpen senere - prinsippene er akkurat de samme.

Link to comment
Share on other sites

Kloke ord fra strepto !

En liten tilføyelse: Hvis du har både fin- og grovvåpen, gjør mengdetreningen med fin som anbefalt over, men ta en serie eller to med grov pr. trening slik at du er vant til å håndtere rekylen når du kommer på grovstevne.

Lykke til med en lang og trivelig skytterkarriere :D

Link to comment
Share on other sites

Hei takk for svar. Ja jeg er klar over det skal mye trening til, jeg gleder meg til dette. Nei jeg kommer først og fremst til å skyte 22LR. For å ta kurs med grov senere, men hovedsaklig er det billigere å skyte med 22, så dette kommer nok bli priorotert.

Ser frem til Mandag, kan jo knapt vente.

 

Ksvensen

Link to comment
Share on other sites

Oslo Skytterklubb er en "butikk". Derfor har man også grovkurs, for å tjene så mye penger som mulig. ;)

Prisene for å være medlem er også fantastisk høye.

 

Jeg var medlem i to år og trivdes godt med å skyte der, men når jeg begynte med praktisk ble det to klubber til, og da synes jeg ikke jeg kan forsvare å betale 2500 i året for å være medlem eller hva det nå var.

Link to comment
Share on other sites

OKTS har vel skyting på Tåsen og St.Hanshaugen, pluss Maridalen? Ellers er det jo plenty av klubber på Løvenskiold hvis du tåler 15min i bil.

Skyter på Løvenskiold og betaler 700 i året, det inkluderer fri bruk av bane 0800-2100 alle dager, skivemateriell og det meste annet du kan komme på.

OSK får jeg litt dårlig vibber av pga Willys tidligere meritter, men det er kanskje bare meg...

Link to comment
Share on other sites

Goatboy, har Løvenskiold det sånn du sier - og du mener innendørs bane? Får man nøkkel til innebanen, eller står f.eks skivemateriell og slikt framme? Er jo i tilfelle veldig bra å ha det sånn. Og Ksvensen: jeg vet eksakt hvordan du har det nå :overrasket: Ventetiden var for meg helt FORFERDELIG, og hun jeg bodde sammen med den gangen, la inn forbud mot å snakke om skyting på soverommet - hun ønska seg ett rom i huset hvor man kunne snakke om... normale ting :o . Hodet mitt gikk 4-5 ganger raskere enn resten av verden, inklusive kroppen min - det var sjekking av våpen på nettet og ned de andre i klubben, klargjøring for det kommende utstyret i boden - mekking av små skrin og kofferter med skumgummi og utskjæringer i oppbevaringsbokser - og da hadde det gått én dag til; bare 170 igjen :( Forøvrig hørtes det dyrt ut i Oslo med kontigent - selv betaler vi 500 kr året. Jeg ville spurt så mange som mulig og prøve våpnene deres i klubben din, Ksvensen. Kjempebra data og ta med seg for det kommende valget av pistoler. Noen våpen ROPER etter en; som om det var laget for DEG - mens andre igjen kommer man bare ikke innpå og man får bare ikke noe respons fra dem.

Mvh Finkel

Link to comment
Share on other sites

Jeg som ikke har bil og bor i Oslo, er det fint å ha noe jeg lett kan komme til. Gleder meg veldig til Mandag når sikkerhetskurset begynner. Jeg har ingen tanker på å bli norgesmester eller noe, men vil gjøre dette for det er gøy. Og det er nytt å spennende med nytt miljø blant annet.

Jeg kommer nok etterhvert kjøpe meg en god 22lr, til mengde trening og noe grovere for mer morroskyting. Jeg er litt svak for revolvere da disse er så flotte og tøffe. Jeg er over 30år, men har likt revolvere siden jeg var 15, da jeg så mine første Eastwood filmer. Gode gamle western til Dirty Harry :)

 

Kona mi har ikke sagt så mye om dette, annet hun syntes det er gøy at jeg endelig skal begynne å skyte etter å hatt lyst til dette siden jeg var rundt 17-18år.

 

Ksvensen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...