Jump to content

Div spørsmål angående kondis trening på elghunden?


kr ingebrigtsen

Recommended Posts

Jeg lurer på når folk begynner for fullt med kondisjons treningen? hvor ofte, hvor langt og hvor fort?

 

Og hvor lang er det vanlig at de springer i løpet av en dag i skogen. Meste min sprang i fjor under jakt var 4 mil ca, snittet låg vell på ca 2 mil. Men han søker litt kort ut då.

 

Jeg sykler ca 3 ganger i uka nå, fra 3-10 km med fart på 10-20kmt.

 

Regner med og øke til 15km etterhvert på noen turer.

Link to comment
Share on other sites

Må med en gang si at jeg ikke kan noe som helst om kondisjonstrening av hunder, eller andre dyr, men jeg vet noe om kondisjonstrening av mennesker. :)

Det er dette som er jobben min.

Så det som jeg skriver er råd om generell kondisjonstrening for mennesker.

 

Som ett generelt råd vil jeg si, at dersom en ønsker å trene intil tre ganger pr uke, så er høy intensitet det som er viktig.

50-60 minutter, kanskje opp mot 70 minutter sammenhengende med høy intensitet. For mennesker så pleier jeg å si at en skal ha problem med å føre en samtale med evt treningspartner. Korte setninger.

Nå har jeg en formening av at høy intensitet for meg, er kanskje noe annet enn for en hund. Ut fra egen erfaring så var det vanskelig å få en hund sliten ved vanlig jogging/ løping, så det var sykling jeg brukte på mine hunder. Har hatt diverse raser gjennom årene, labrador, Nuffe+ + +.

 

Dersom en ønsker å trene flere ganger enn 3 pr uke, bør man vurdere andre intensiteter.

4 ganger pr uke:

2 ganger med høy intensitet, som over.

+ 1 langtur 90 minutter + +, med rolig intensitet- Snakketempo. (Som en digresjon, så leste jeg at Tor Hushovd & co gjerne sykler opp mot 8-9 timer på sine langturer. :winke1: )

+ 1 intervalløkt. Korte arbeidsperioder med VELDIG høy intensitet. Her snakker vi i enstavelsesord i arbeidsperioden, korte pauser for å ta oss litt inn igjen. Typisk intervall er 4 minutter arbeid, kombinert med 3 minutt roligere "pause". Gjenta 4-6 ganger.

 

Regner med at dette kan overføres på hunder også, men kan nok være litt vanskelig å bedømme hvor hardt vår firbente venn jobber. :)

 

Forhåpentligvis er det andre her på forumet som vet mer om kondisjonstrening av hunder, og kanskje kan gi mere spesifikke råd.

Link to comment
Share on other sites

Utenom jaktsesson (dvs, jeg jakter hele året, men fra 31 mars til 1 sept), så sykler jeg ca 11 km hver morgen og hver kveld med TJTen, og det går unna.......

Lar bikkja bestemme tempoet, og far har bare med å følge på :oops:

Det begrenser seg selv i sommervarmen, avslutt gjerne ved et tjærn, så bikkja får kjølt seg ned og drukket.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si dette er oppskriften, men det fungerer for meg.

 

Laikaene mine har fulstendig ro, fra Juletider, og frem til ca Mars, da begynner vi med snørekjøring/ski 1-2 ganger i uka. Rolige turer på ca 10km.

 

Driver med dette frem til veiene er bare for snø og is. Starter så sykkel sessongen. Trener for tiden 4 laikaer, der jeg sykler med to og to. Prøver å sykle hver kveld, slik at hver hund er ute annenhver kveld. Sykler da 10-15km/1-1,5t med full brems på sykkelen. :overrasket: . Dette gjør at hundene ikke får løpe i fri fart, men må jobbe hardt i selene.

 

Om hundene mine blir i topp form vet jeg ikke, men de er i nok form til å jakte 3-4 dager i strekk, noe som holder for meg da jeg veksler på 4 hunder. Har aldri måttet avslutte jaktdagen pga en sliten hund.

Link to comment
Share on other sites

Kan heller ikke nok om akkurat dette.

Men etter mitt syn er den beste treninga der hundene får løpe fritt. Har du tilgang til treningsterreng?

Når jeg sykler med mine, bremser jeg såpass mye at det går i trav, inntil videre i hvertfall. Dette blir nok økt etter hvert, men etter en liten tørkeperiode nå, så synes jeg hundene jobber bedre i trav. De får brukt muskulaturen sin, og jobbet godt.

Hunden må få bestemme tempoet, spesielt med tanke på helse og skader. Du ser jo det i skogen også, etter viltet går det kanskje fort til å begynne med, men om hunden blir sliten tilpasser den farten selv. Etter min mening skal ikke hunden presses slik som mennesker presses. Dette er dyr. Mennesker kan gi seg når de kjenner smerte i kroppen, og kan også si ifra om dette senere. Det kan ikke hunden din!

Link to comment
Share on other sites

Jeg løper med mine (ei Jamttispe og en Gordon hannhund). Løper med de i terreng i 60-90 min under kommando. De får ikke være foran meg. Bedre trening for meg enn for de, men de får rørt seg mer variert på disse turene enn under sykkeltur. Har som mål å løpe 3 turer og i tillegg sykle 3 turer a samme tid pr uke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...