Jump to content

Hvilken hagle bør en starte med ?


windhunter

Recommended Posts

Hei

Jeg er ny som jeger og skal kjøpe mi første hagle, jeg ble annbefalt å kjøpe en halvautomatisk hagle av noen og en vanlig over under av andre og lurer på hva folket mener.

 

Jeg ser for øyeblikket på en Lanber 2532 Semiauto på http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=909" target="_blank

Er der noen som har prøvd eller har noen mening om denne ?

 

Takker for all svar!

Link to comment
Share on other sites

Eg og begynnte meg o/u men har i dag pumpe av remington 870

Grunnet til at de har anb halv auto er nok på grunn av rekyl.

Hadde eg vert deg hadde eg tatt meg en tur inn i butikken å sett på div hagler til de kr du har råd til bruke,

Så ville eg også vudert ka du skal bruke den til, skal du gå langt med den? eller bruke den til sjø jakt?

Eg bruker min til alt, selv om den er litt tung. En god rekyl pute ville eg hatt på den, behaglige å skyte med.

Kom gjerne med kor mye du har råd til å bruke. Finnes også mye bra på finn.no har eg hørt. Selv om eg alltid kjøper nytt.

Link to comment
Share on other sites

Dra og se på forskjellige vis du har mulighet til det. Og finn ei hagle som passer deg, det er viktig. Er jo greit og vite hva slags budsjett du har. Stoeger har billige halv auto, har hørt mye rart om dem, men har hatt en selv som funket knirkefritt. Ellers har jo beretta mye fint.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg er ny som jeger og skal kjøpe mi første hagle, jeg ble annbefalt å kjøpe en halvautomatisk hagle av noen og en vanlig over under av andre og lurer på hva folket mener.

 

Hei Kristoffer,

 

Som førstegangshagle ville jeg anbefalt deg å kjøpe en O&U. Sørg for at den haglen du kjøper passer deg eller gå til noen som tilbyr hagler med ulike stokker inkludert i prisen. Til 5 000,- kjenner jeg ikke til hagler som tilfredsstiller det kravet - men fra 6-10 000,- er det flere.

 

Bruk endel tid på å orientere deg i hva som finnes - reis litt rundt og plukk, pell, kjenn og prøv så mye du klarer før du bestemmer deg. Beste kjøpet er den som passer 95% og der du har god magefølelse at du får noen du treffer med. Merke er ofte litt underordnet både på hagle og rifle. Viktigste med hagle er at den passer deg og bruket du skal bruke den til.

Link to comment
Share on other sites

Mitt argument for å kjøpe o/u er at det er triveligere for de du jakter med å med en gang kunne se at våpenet er ufarlig når det er knekt. Det er lettere å tømme våpenet (mener jeg) i situasjoner der det er folk rundt deg. Vi hadde også et vådeskudd med halv-auto på jakta i fjor (rett bak ryggen min), så jeg har en iboende skepsis til halv-auto.

 

Jeg har kjøpt meg en Valmet 212 o/u som er passet meget godt. Denne ga jeg 4500,- for. Det er jo mulig å kjøpe en brukt Star til 3000,- og få tilpasset den. Som folk her sier er det viktigste at hagla passer...

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg Classic lighten på onsdag faktisk, og førsteinntrykket er bra. Har ikke fått skutt med den enda da :forvirra: De snakker svært varmt om den på jaktdepotet, og sier de har solgt noen hundre av den uten noen reklamasjoner. Så jeg har troa på den. Opplevde god service og hyggelig personale der og, og det er jo en fin bonus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...