Jump to content

Tikka T3 Varmint 30.06 præcision


Explorer

Recommended Posts

Jada 30.06 er like presist som alt annet. Sikkert derfor Jørun Lien blir overrasket hver gang han finner en 30.06 som sammler bedre enn 20mm :winke1:

 

Eller sikkert derfor alle presisjons rekordene i usa satt av 30.06 ble stått av 308win da 308win kom på banen fordi 30.06 er så veldig presis :winke1:

Link to comment
Share on other sites

30-06 er ikke kjent for god presisjon, men om du er hjemmelader er det sikkert ikke noe problem å finne en ladning som går bra.

 

 

Sjekk denne tråden litt. Riktig nok custom løp/kammer. Men det viser at 30-06 har potensiale.

En kjent svenske innen BR miljøet brukte en CG 1900 sporter med orginal løp til BR skyting i sin tid og kjempet høyt oppe på listene den gangen.

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

En myte at 30-06 ikke samler bra, ofte tror jeg at rekylen gjør at enkelte ikke skyter bra med dette kalibret.

Det er lettere å skyte små grupper med 6.5x55. Har både 6.5x55 og 3006. Skyter like små samlinger med 3006 som med 6.5x55.

3006 som jeg har er en T3 ss.

Link to comment
Share on other sites

 

Skytter en 14 år gammel jente.

hvor mange slike samlinger fikk hun da?

 

Hva tenker du på? Kan bare spare deg for det var en serie og bare flaks biter ikkje på meg sjø ;-)

Viser bilde av presisjon med 3006 slike serier bør dei fleste riflene med rette ammo klare på hundre meter.

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg bestilt en Tikka T3 Varmint SS i 30.06, den er lidt næsetung, er der nogen der har prøvet med en flutning af en sådan om det eventuelt ødelægger den gode præcision?

Men nu skal der jo lige en kikkert på inden det helt kan vurderes hvor næsetung den egentlig er 8)

Link to comment
Share on other sites

Grattis med ny rifle du kommer ikkje til å angre. Fluting fjerner ca 200 gram har eg blitt fortalt av børsemaker og presisjonen blir visst omtrent den samme. Ta kontakt med en børsemaker (helst flere) som har erfaring med dette og hør med dem.

Link to comment
Share on other sites

Du kan få en 30-06 presis, det ser vi av de flotte bildene over. Det virker allikevel, om man skal dømme i forhold til andres erfaringer, at 308win er mer presis, om man sammenlikner flere våpen (de store talls lov).

 

I denne linken står det også noe om hvorfor: http://www.snipercountry.com/articles/accuracyfacts.asp

 

Jeg har selv en m98 i 30-06 med herlig presisjon, så jeg er en "venn av kaliberet". :)

 

Jeg tror rifla di er tipp-topp

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så vidt jeg har forstått er det visse kalibre som er lettere å oppnå jevn presisjon med, .308 W blandt andre. Antar det har med hylsevolum, form og kaliber i forhold til tilgjengelige kruttyper. Det betyr selvsagt ikke at utmerket presisjon kan oppnås med 30-06.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Hej Bjarne :)

 

Kører ofte fabriksladet Jaktmatch igennem før jeg tester hjemmeladninger. Her er 3xJaktmatch øverst og 3xhjemmerullet 178grs A-Max nederst. Hvis jeg er i god dagsform så laver Jaktmatch blot et hul som her.

 

Det er fint nok til mig, så jeg er osse tilfreds med min Tikka Varmint 30.06 SS.

 

IMAG0717-1.jpg

 

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...