Jump to content

Min tur å kjøpe rifle


Skogsturken

Recommended Posts

Da sender jeg snart våpensøknaden inn til lensmannskontoret :D

 

Skal kjøpe meg en Remington 700 SPS Tactical 308 win. Grunnen til at jeg jeg kjøper denne typen er det at jeg liker konstruksjonen, presisjonen, utsendet og "feelen". Kalibret var enkelt i og med at jeg først og fremst skal bruke den til blink skyting i begynnelsen og litt jakt på småvilt. Muligens elgjakt om 2-3 år. Er så heldig at jeg har tilgang på 7,62 x 51 NATO ammunisjon. Denne ammoen går helt fint på remington 700 riflene.

 

Noen som har erfaring på hvilken kikkert, lyddemper, tofot etc.?

Er veldig usikker på om jeg skal kjøpe separert, eller om jeg skal kjøpe alt i en pakke.

 

Fåreløpig ser alt slik ut:

 

http://wingevapen.no/:

__________________________

- Remington 700 SPS Tactical

- Leupold stålmontasje

- A-Tec Maxim inkl montering

__________________________

 

http://www.Jaktfall.no

__________________________

Harris tofot m/ vugge 6-9

__________________________

 

 

Bilder kommer så snart rifla er i hus, stay tuned!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte A-tec maxim lyddemper for ett par måneder siden, og er kjempe fornøyd med

den :D. Kostet 3000 kr med gjenging hos den lokale våpen butikken.

 

Kjøpte Harris tofot 9-13 med vugge for 628 kr fra Jay's fishing and hunting på ebay fra USA. Det er under halv pris av hva den koster her heime og er veldig fornøyd med den også :D

 

Du får vel som regel en god pris når du kjøper alt i en pakke, men det lønner seg å sjekke på feks ebay og lignende før du kjøper...

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg ei slik rifle for noen uker siden og fekk et godt inntrykk av den då. Kort rifle meget godt grep og behagelig avtrekk som er justerbart.

Tok den med på skytebane i går og skjøt inn løpet. Overraskende liten rekyl og et litt høgt smell(.308) Eg vil annta at når eg og rifla er kompiser så kommer samlingene til å bli meget gode.

 

her er oppsettet mitt:

rem 700 sps tactical, .308

trijicon accupoint 2.5-10x56 + buttlercreek cover

pri 7" rail og ringer

blackhawk rail med reimfeste

Link to comment
Share on other sites

Pakken ser fin ut den! Jeg ville kanskje, bare for ordens skyld, hørt hva de skulle ha for samme pakken, men uten tofoten og kikkerten. Alt det andre er veldig bra!

 

Denne tofoten er rett og slett drit. Har testa den selv, og den gikk fort opp i limininga. Et feste som løsna på den etter bare noen dagers bruk.. Ser Winge tar 600,- for denne. Som tidligere nevnt i tråden så får du Harris tofot (meeeget bra) for 80-90,- ekstra fra USA. :)

 

Denne kikkerten, har googlet den litt, og den får litt sånn typisk Kina-rewievs.. Den er "grei nok" -til å være fra Kina... Ser den blir sammenlignet med Bushnell 3200-serien, som ikke akkurat er noe å rope hurra for. Er nok en helt ok budsjett-kikkert om du skal skyte langt. Men om du hovedsaklig har tenkt å skyte på bane og maks 150 meter ville jeg MYE heller sett på finn etter en brukt Meopta eller noe i den duren. Jeg har akkurat solgt en Meopta 3-10x50 som var min første kikkert. Denne har jeg vært ekstremt fornøyd med, og 10-12 i forstørrelse holder i massevis ut til 100-150 meter. Selv om det er gøy å ha litt mer å gå på.

 

Når det gjelder montasjen, be om å få QRW-ringer, så kan du enkelt og kjapt ta av kikkerten om det skulle være nødvendig. Jeg bruker kun QRW-ringene. De koster litt ekstra, men du verden så praktisk.

 

Ville og bedt om å få med Butler creek linsebeskyttere på kjøpet. De koster ikke all verdens, så det får du nok. :)

 

Nå må jeg og legge til at du har valgt rett butikk å handle fra. Digger Winge våpen, og den servicen man får der. Og monteringa av demperen vil bli meget pent utført. De sender rifla til en meget kompetent børsemaker som vet hva han driver med. Har selv maxim-demperen, og har skutt noen hundre skudd med den i 223, og er kjempefornøyd. Har og brukt Hausken sin standard-demper, og den likte jeg ikke like godt.

Link to comment
Share on other sites

Zos er en typisk kinarull, med et ruskete rykte. Legg merke til okularet med lysjusteringstårnet. Dette er likt på så å si alt av kinasikterr. Av og til finnes det noen som holder, men veldig mange har dårlige erfaringer med kinasikter.

 

Men ser du vurderer elgjakt om to, tre år. Da er 6x altfor høy laveste forstørring. Da bør du egentlig på 3x og nedover.

 

Finn deg en brukt Leupold feks. De holder i massevis og koster ikke all verden, om du har lavt budsjett.

 

Se også på Sightron (er laaangt fra objektiv her, siden jeg har en slik jeg linker til!): http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1513&idkategori=699&kat_name=&prod_name=Sightron%20SII%204-16x42%20AO&startrow=

 

Da får man noe som holder til en riktig pris. Ikke det beste i forhold til kort hold, men det holder i massevis til langt hold.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp brukt kikkert! Det er utrolig masse bra i markedet til en fornuftig pris. Unngå navn som "tactical", "superelitesniper","extreme", og for guds skyld "buttmaster", styrer du unna de mest absurde superlativene så gjør du sikkert et bra kjøp..

 

Sjekk sidene til S&B, Premier, Zeiss og andre "dyre" kikkerter. Se på det feteste du kan tenke deg. Deretter sjekker du prisen.

Så går du på andre kikkerter med nesten like kikkerter, iallfall hvis man skal tro på spesifikasjonene, så kan du stille deg selv spørsmålet:

Hvordan har det seg at disse koster kun 10% av de mer anerkjente?

Ok,- man betaler kanskje litt for at det står noe stilig på tysk utenpå kikkerten, men man betaler ikke 90% ekstra!!

(Det håper jeg iallfall ikke :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Syns det blir litt tullete å avskrive amerikanske merker, bare fordi "sånn er det". Buttmaster, regner med det er bushnell du ref til her?

 

Bushnell har f.eks en kikkert, for de som ikke MÅ ha tysk. Den heter vel Elite 4200 6-24x50 og den har utelukkende fått skryt! Den 6500-kikkerten jeg har, har og fått mye skryt, men litt pes for at den blir litt grå på 30x forstørrelse. Men hvor ofte bruker man 30x? :)

 

Nei, har du ikke råd til å kjøpe Zeiss, S&B osv, så se gjerne på det amerikanske markedet.. Les på snipers hide, mange utfyllende reviews der..

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Rem 700 SPS Tac i 308 win og 223 rem.

 

Les:

 

viewtopic.php?f=14&t=9407

 

I mitt tidligere innlegg anbefaler eg Leopold QR montasje,

kjøp gjerne en kikkert i 2,5-10 x50 klassen som Zeiss Classik, hvis du skal bruke den på storviltjakt.

Ved QR montasje kan du ha en billigere Bushnell eller Nikon som brukes til trening og skadedyr.

Kjøp gjene en f.eks 4-16/6-18 x 40m, som eg synes er praktisk til dette formålet.

Synes det er en god rifle, var litt skeptisk til Houge stokken, men nå er eg godt forbøyd med den. Liker den bedre enn B&C tac stokken på dyrere modeller. Fordelen med en Rem 700 er at det finn mye "snop" å kjøpe til de.

Drømmer litt om en HS stokk eller McMillan under børsa.

Lykke til med kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Må nok si meg litt uenig her. Har hatt begge nevnte kikkerter, og dette er i en fullstendig annen divisjon enn tysk.

Den blir ikke "litt" grå på 30 X, men begynner å gråne allerede på 15-20X

Unntaket er Elite 4200 i X40mm, de er bra. Men de er og konstruert av Bausch&Lomb, og oppkjøpt av Bushnell.

Kjøpte 6-24X50 for langhold, men på 500m kunne jeg ikke se ringene klart på ei vanlig 100m DFS-skive, uansett forstørrelse, og da var det bare å kjøpe noe bedre :wink:

 

 

Syns det blir litt tullete å avskrive amerikanske merker, bare fordi "sånn er det". Buttmaster, regner med det er bushnell du ref til her?

 

Bushnell har f.eks en kikkert, for de som ikke MÅ ha tysk. Den heter vel Elite 4200 6-24x50 og den har utelukkende fått skryt! Den 6500-kikkerten jeg har, har og fått mye skryt, men litt pes for at den blir litt grå på 30x forstørrelse. Men hvor ofte bruker man 30x? :)

 

Nei, har du ikke råd til å kjøpe Zeiss, S&B osv, så se gjerne på det amerikanske markedet.. Les på snipers hide, mange utfyllende reviews der..

Link to comment
Share on other sites

Det er jo liten, og ingen tvil, om at tysk er bedre..? Men faktum er at det blir i overkant dyrt til tider... Jeg vil nok og kjøpe meg en Zeiss en dag jeg kommer over en brukt, til en akseptabel pris! :) Er jo som jeg skrev i posten over, har du ikke råd til tysk, så se til det amerikanske markedet.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...