Jump to content

Lading med Partizan kuler, 338-06


HK416

Recommended Posts

Har kjøpt inn ett lite parti Partizan FMJ 250gr kuler i .338 for treningsbruk i min .338-06. Har googlet denne kula men finner ikke noe brukende ladadata, og ikke ligger den i min versjon av quickload heller.

 

Så er det noen som har erfaring med lading av Partizan kuler som kan fortelle meg om hvor jeg bør begynne når jeg skal utvikle ladningene mine?? Bør jeg begynne lavere enn for eksempel Sierra MK eller kan disse kulene direkte sammenlignes med noen av de mere "kjente" kule merkene?

Link to comment
Share on other sites

I Hornadys siste ladebok, nr 8, oppgis det data med N-140 og N-150 til 250 grs kule.

 

N-140 Startladning 41,9 grs som gir 2100 fps og Maksladning 51,2 grs som gir 2500 fps

N-150 Startladning 42,6 grs som gir 2100 fps og Maksladning 53,4 grs som gir 2500 fps

Med forbehold om rett avskrift.

 

En skal være oppmerksom på at kaliberet kan ha temmelig store avvik i kammermål etc, spesiellt om man har et fra tiden før det ble aprobert av SAAMI. Slike data skal selvsagt ikke benyttes ukritisk, men jeg mener du finner en god startladning ut fra disse opplysningene. Det er heller ikke alltid slik at man oppnår noe fornuftig med å måtte forsøke å tyne ut den siste meter'n i utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bekrefte at hjemmelading er tom for 338 partizan. Rakk å kjøpe en pakke for testing, men når jeg skulle bestille et lass var han tom. Fikk beskjed om at det Var i bstilling og etter all sansynlighet på lager innen høsten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...