Jump to content

RA NC 96 og 30-06


RWA

Recommended Posts

Hei. Er det noen som har ladet med NC 96 krutt i 30-06? Fikk en del av dette, og har skutt det i 6,5x55 og det fungerer helt etter tabellen på boksen - så det er helt i orden.

Men siden 30-06 er en "altetende" patron så lurer jeg på om noen har prøvd det ut? Det jeg er ute etter er en pekepinn på mengde - vet at det er variasjoner fra lot til lot.....

 

Kuler som jeg eventuelt skal bruke det på er Sierra 168 gr HPBT MK.....

Link to comment
Share on other sites

Dette kan du svare best på selv.

Les artikkel om skytterlagskrutt (ligger prioritert i riflelading) så står det hvordan du kan sammenligne deg fram til ca rett lignende krutt som man har data for.

 

Vanligvis lå NC96 i området N160-N204 og kansje tregere og. Men det hadde til dels store lotvariasjoner (som annet skytterlagskrutt kan ha)

Viktig å understreke at dette gjelder NC96 og ikke NC96M/NC96M-NT

 

NC 96 var i salg fram til ca 1994. Da kom NC96M (hvor lurt var det å komme med et anerledes, nytt krutt med så likt navn som det gamle egentlig? hmmmm)

Link to comment
Share on other sites

@Raudnakke

 

Det er NC 96 og IKKE NC 96 M ;)

 

@ASi

 

Takker :D

 

@ Høggeren

 

Har sett på det, men ikke noe helt konkret for 30-06 og erfaringer / tester. Skomma i gjennom, men kan fort ha oversett noe......

Link to comment
Share on other sites

@ Høggeren

 

Har sett på det, men ikke noe helt konkret for 30-06 og erfaringer / tester. Skomma i gjennom, men kan fort ha oversett noe......

Les det grundig. Da står det hvordan du kan finne ladedata for din kule/ditt kaliber. sammenlign ladninger for 770 msek, 800msek og 9 grams kuler så finner du ut omtrent hvor kruttet kan ligge i brennhastighet.

 

Jeg ville vært skeptisk til å bruke andres (også ladebokas) ladedata for NC96 da jeg vet at det kruttet varierte fra ca 42 grs til ca 46 grs i ladedata for 9 grams kule i 770 msek. Hva om den du får data av hadde en treg lot og du har en kjapp lot? Hva om den du fikk ladedata av har et våpen med ekstremt lang friflukt eller rom pipe og du selv har det motsatte?

Mye muligheter til at det kan gå galt.

Link to comment
Share on other sites

@ Høggeren

 

Har sett på det, men ikke noe helt konkret for 30-06 og erfaringer / tester. Skomma i gjennom, men kan fort ha oversett noe......

Hva om den du får data av hadde en treg lot og du har en kjapp lot? .

 

Husker iallefall at min lot var betydelig tregere enn 204, så ladningen ble økt litt i forhold til dette. Brukte endel tid og kuler før jeg fant en ladning med passende fart og presisjon. RWA, det er stor sannsynlighet for at du har en annen lot enn det jeg brukte, så du må utvikle din egen ladning. Det er bilde av etiketten på min lot i tråden om skytterlagskruttet.

 

Ladet til denne loten var oppbrukt, kjøper heller Rhinokrutt på depotet nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...