Jump to content

Presisjons problem


leoestby

Recommended Posts

Hei.

 

Har kjøpt med ny rifle, og driver på å tester hvor gode samlinger jeg kan få med Norma NP trainer .308Win

 

Rifla er en Blaser R93 med Zeiss Qonquest 3-9x40 MC. Orginal blaser montasje.

 

Første skyting gikk greit. Av 4 skudd så hadde jeg en samling på ca 35-40mm. Fyrte av i sittende posisjon på 100m

 

 

Men så neste dag jeg skulle prøve fikk jeg 2 slengere på 10-15cm... Noe jeg ikke skjønner noe av, for jeg hadde godt anlegg og bra avtrekk. Rekyl opptaket syntes jeg også var bra. Detta var i liggende posisjon på ca 110m

 

Har sjekket alle skruer, tørrpusset løpet og tatt meg god tid.... Men får ikke gode samlinger lengre. (liggende stilling)

 

 

 

Etter mye grubling har jeg en teori: Har skutt med 9-ganger forstørrelse, og tenkte da kansje jeg har fått Parallax forskjell pga at jeg kansje har slurvet med øye plasering. Kikkerten er Parallax-Free til 100m ifølge zeiss sine hjemme sider, og jeg har skutt på blinker fra 100-150m...

 

 

Dette skal jeg sjekke når jeg kommer hjem fra jobb. Både ved å legge våpenet stødig og flytte på hode mens jeg kikker, og skyte med mindre forstørrelse. Parallax forskjellen minsker vel ved mindre forstørrelse?

 

 

Er det noe annet som kan være årsaken til presisjons problemene?

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som et godt tips. Fort gjort å glemme at det er viktig å være konsistent med øyeplassering hvis man vil ha gode samlinger. Likevel hørtes 10-15cm mye ut da... men kommer ikke på noe annet som er sannsynlig..

 

Du bør også få noen andre til å prøve en serie for å se om de sprer like ille. Gjør de ikke det ligger feilien i teknikken din. Enkleste test i verden, og sparer deg for mye grubling. Var selv borte i at en kompis sin børse ikke samlet slik han forventet. Jeg ba om å få prøve, og det viste seg at den oppførte seg eksemplarisk sammen med meg. Han var i hvert fall glad for å slippe å gruble på hva som var feil med børsa og kanskje kaste en masse penger ut av vinduet på ny kikkert eller i verste fall ny børse. Mye enklere å finne ut hva han gjør feil da han faktisk kan kommunisere direkte, noe børsa ikke kan.

 

En kan jo for så vidt aldri utelukke at det har skjedd noe med kikkerten heller, men det er vel ikke så sannsynlig. Skulle du ha mulighet kan du jo likevel sjekke med en annen kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Parallakse problemet gjør seg mest gjeldende under 100m. Feks hvis du skyter jaktfelt, og blinken står på 30-40m. Kan ikke i min villeste fantasi innbille meg at du på 110m kan få slengere på 10-15cm pga parallakse. Holder en knapp på rekylopptak.. Få en kamerat til å prøve den.

Link to comment
Share on other sites

Parallakse problemet gjør seg mest gjeldende under 100m. Feks hvis du skyter jaktfelt, og blinken står på 30-40m. Kan ikke i min villeste fantasi innbille meg at du på 110m kan få slengere på 10-15cm pga parallakse. Holder en knapp på rekylopptak.. Få en kamerat til å prøve den.

 

Godt tips dette med å få en kompis til å prøve. Jeg er overbevist om at det er jeg som er feilen, og ikke kikkert/ våpen. Men greit å få sjekket det ut.

 

Menes Parallax-Free til 100m at den er best over 100m? Hvor mye innvirkning har forstørrelsen på Parallax problem?

 

 

Tror jeg må lese meg litt opp på skytestillinger og rekyl opptak. Noen tips til lesestoff?

 

 

Takker for gode svar

Link to comment
Share on other sites

Etter egne erfaringer utgjorde et 100m parallaxesikte opp til 20-25mm på 50m skyting med 22LR. Feilen blir værre på kortere hold. Nå kan siktet sikkert provoseres til å gi enda mer feil, men da må du nesten gjøre det med vilje. Parallaxefeilen på 100-150m kan du se fullstendig bort fra.

Link to comment
Share on other sites

ok.

 

En annen teori jeg har er dårlig rekylopptak første dag med liggende skyting. (korrigert med youtube filmer fra "hidetraining") Dag nr 2 var det sterk kaste vind. (da hadde jeg nesten ikke munningsvipp med ny liggestilling) Hadde vel ca 70mm samling på det beste da.

 

Skuddene spres horisontalt, i en rett linje.

 

 

Skal også prøve annen ammo, da jeg kunne ha hatt flaks med den beste samlingen.

 

 

Skal bli interresant å prøve ut mer:-)

Link to comment
Share on other sites

Skuddene spres horisontalt, i en rett linje.

 

 

 

 

Bevitnet dette på vårt forrige langholdskurs.

 

Husk 90 grader på avtrekkerfingeren. Høres likevel meget mye ut til å kun være dette, men det er sannsynligvis en faktor.

Link to comment
Share on other sites

er vel noe laust?

hadde sånn ala problem i ein 22-250 første 2 skudd dønn senter nr 3 og opp steg ca 10 cm pr skudd.Lot rifla ligge ei stund samme igjen 2 skudd senter å så reiste dei oppover.

løsningen=hadde lada vel hardt så pipa blei veldig varm

gikk ned ein del ladningen så gjekk u så ein strek

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tror jeg fant problemet idag :-)

 

Og problemet var meg, og min liggestilling.

 

Jeg endret liggestillingen sånn at våpenet ble 5-8cm høyere over betong gulvet, samt konsekvent prøvde å korrigere meg etter hvor munningen vippet. Til slutt så jeg blinken etter skuddet, og samlingene kom :-)

 

La meg i rett linje bak våpenet som vist på youtube med "hidetraining". Funket bra:-)

 

 

På 105m hadde jeg en samling på 34mm med 5 skudd.

 

Godt å kunne friskmelde blaseren :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...