Jump to content

kompensator / blying


aesop

Recommended Posts

har en pardini fpm, som jeg sliter med voldsom blying i kompensatoren. etter ca 100 til 150 skudd er hele innmaten dekket av en knallhard hinne med blyavleiring og slagg.

får nesten ikke verktøyet som fulgte med for rengjøring gjennom portene i kompensatoren.

og det er begrenset hva man får demontert.

 

ammo jeg bruker er sk standard og cci standard.

pistolen er ikke gammel, og har gått ca 3000 skudd. altså ikke utslitt på noen som helst måte.

 

er det noen som har rede på kompensatorer som kan si om det er riktig at den skal tettes med blyavleiringer etter så få skudd.

 

presisjonen er ikke bra heller, teorien min er at den dårlige presisjonen kommer av at avleiringene etterhvert gjør at kula treffer et slagg og blylag slik at den forandrer retning.

 

skyter faktisk bedre på 50 meteren med min morini cm22m enn med fripistolen.

Link to comment
Share on other sites

plukket i fra hverandre hele kompensatoren i går, merket opp hvor den satt på løpet, med tanke på montering igjen og pusset ut alt av slagg og blyrester.

 

perset på trening i dag, så mye tyder på at disse pistolene er veldig kresne på puss.

får bare venne meg til å 'demontere hele møkkapistolen etter hver trening og hakke ut blyrester og dritt. alternativet er jo å lage til et annet siktefeste foran og skyte uten kompensatoren. får ta en prat med noen kyndige til uka.

skyter ca 100 skudd om dagen med den så det blir mye puss og demontering, spennende å se om det italienske alugreiene tåler det i lengden.

 

 

 

 

(visste jeg skulle kjøpt meg en MORINI, står det PARDINI på det: ikke kjøp det.

har ikke hørt noe om at cm84 er like hårsår. hastverk er lastverk. har du lyst på en nesten ny pardini så bytter jeg gjerne med en cm84 hvis du vil;) spanderer ei flaske med hoppes på kjøpet jeg!!)

 

jepp, er ikke helt i vater med pardini hvis noen var i tvil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg google litt for morro skyld og fant noen som nevnte at det i manualen står at kompensatoren skal renses hver 200 skudd. En annen ting er jo at det også sies at man ikke skal skyte blykuler i pistol med kompensator.

Forøvrig hadde det vel egentlig ikke slått meg at det fantes .22 pistoler med komp, kan ikke helt se nytten ;)

Link to comment
Share on other sites

good point.

 

ser ikke nytten i kompensatoren selv siden det krever så mye jobb.

 

ingen sa til meg da jeg kjøpte pistolen at den måtte gjnnompusses hvert 200 skudd, noe jeg ser på som en viktig opplysning for en som kjøper pistol.

 

har sett i manualen selv nå at det står det, så det er greit. får bare pusse og pusse.

 

blir flink til det da etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Morinien min er ikke kilen på puss. Og det var heller ikke pardinien jeg hadde tidligere.

Tror nok at fripistolen er litt mer komplisert enn en vanlig sportspistol.

Ville nok ha kjøpt en pistol uten kompensator hadde jeg visst det jeg vet nå.

 

Får bare slå meg til ro med at det er sånn det er. Hamstre blyløsende middel og pusse i vei

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig hadde det vel egentlig ikke slått meg at det fantes .22 pistoler med komp, kan ikke helt se nytten ;)
Det fins jo luftpistoler med kompensator også. Og poenget er ikke rekyl men presisjon. Og på 50 m på halvmetersskiva vil nok mange være takknemlige for all mulig hjelp!
Link to comment
Share on other sites

demonterte hele greia i går, satt to timer og pusset alt til det var litt renere enn da jeg fikk pistolen.

 

i dag var samlingene som jeg kan forvente av meg selv. altså bra 8)

 

 

kommer til å investere i et sånn rensekar for å fjerne bly og slagg. hodet mitt hadde ikke godt av solventoljen jeg brukte i går, skulle tro at jeg hadde drukket den med tanke på hodepinen.

 

case herved closed: puss puss så får du en suss!

 

og neste gang børselars selger en fpm så bør de si fra at de må plukkes i biter og pusses oftere enn det står i instruksjonsboken for å være stabile presisjonsmessig. hadde jeg visst det jeg vet nå så hadde det ligget en morini cm84 i våpenskapet nede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...