Jump to content

Feste kikkerten ?


dagfs

Recommended Posts

Morn. da venter jeg på 30mm ringer som skal settes på min nye X-Bolt i .375 H&H. Den har Leupold baser satt på, og jeg venter på QR ringene fra Leupold. Spørsmålet er hvor hardt jeg skal skru til ringene ? jeg har en Zeiss Conquest 3-12 X 56 som skal på. Er det bare å skru til, helt til ringene "møtes". ha på noe festemasse/locktite på skruene med et det samme ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror du ser hvor mye du trenger å teite til når du får ringene. Ikke lurt å skru til for hardt heller. Festemasse trenger du IKKE. Bare sørg for at du får riktig avstand til øye før du teiter til, for det kan bli merker i kikkerten om du må flytte det i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Den skal vel festes så den ligger helt intill øyet ?

På magnumkalibre må du nok det, ja 8)8)8)

 

Nuvel, når du monterer kikkerten:

- Plasser den for riktig øyeavstand

- Legg på toppdelene

- Sett i skruene og skru dem løst nedtil slik at glipen på ringene blir omtrent lik på begge sider

- Drei kikkerten til du får trådkorset rett

- Trekk til skruene gradvis og vekselvis fra side til side, hvis ikke er du omtrent garantert at de dreier kikkerten ut av posisjon

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke min erfaring, da med 338 RUM og riktignok Leupold QRW. Der måtte jeg skru overdelen utrolig hardt fast for å få den til å feste kikkerten, det var ikke noe avstand igjen mellom overdel og underdel når den omsider satt. Det hjalp forsåvidt ikke, fordi når kikkerten satt i ringene, satt ikke ringene til skinna. :? Dette var med en 3-12x56.

 

Jeg har standard Leupold-montasje på 458-en min, og den holder fint den, men skal bare holde en 1,25-4-kikkert, så da er ikke kravene så store.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...