Jump to content

Festmat, trenger en rask og enkel rett på reinskjøt...


lillelien

Recommended Posts

Skal ha enkel servering av 20 pers og hadde planlagt standardretten som er gryterett med alt det som er godt kokt i lag i 3 timer.... når en dropper bruning er dette en rett som gjør seg selv.

Er utpreget gnien så jeg vil lage noe billig.... men er også u-kjip kjøtjeger og frotser gjerne, har blant annet svidd av 3-4 års oppsamlet indrefillet i ketshup og pølsebrød på narchspiel. Og det var kanskje min beste matopplevelse ever. (mao ingen gurmet-kokk!)

 

Men ser nå at det med unntak av en haug av reins-sider så er det kun igjen 3-4 kg perfekt modnet yttrefillet. Og dette var jo noe jeg hadde tenkt å lage noe mer spennende av enn bare gryterett.

 

Noen forslag til hvordan en kan lage en enkel rett av dette uten å koke kjøttet i hjel....?

 

Tenker på å kombinere det med poteter, en enkel dampkokt mos er knall. (har fått en sekk gratis!)

Ja og salat, grønnsaker og en treliter Yeltsin.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Serveringstips:

 

På tallerken: Potetmos - heimelaga, Rosenkål, Gulrot, Brokkoli, Blomkål og Reinkjøtt. Beregn ca 200 gram kjøtt pr.pers. Ha tyttebær eller rognebærgele ved siden av. Lag en god saus og ha over kjøtt og grønnsaker kokt på kraft. Vil anbefale å grille eller steke kjøttet for så å legge det i form og la det ettersteke i stekovn på 150 grader. Det kan stekes dagen før og varmes opp når det skal brukes - trenger da ca 40 minutter i oppvarmet ovn - bruk folie over. Mariner kjøttet som beskrevet under i oppskriften.

 

Oppskrift marinade for fisk og kjøtt

 

 

Fisk: Fisk som egner seg for marinaden er laks, ørret, røye, breiflabb, steinbit og kveite.

 

Kjøtt: Kjøtt som egner seg for marinaden er lam, geitekje, storfe, svin, kylling, elg, rein, hjort, rådyr, sel/kobbe og hvalkjøtt.

 

Basisoppskrift:

 

3 dl matolje – raps, solsikke eller soyaolje

3 dl vann

100 gr sellerirot

1 ss paprika

½ - 1 ss karri

2 ts pepper

2 ts salt

1 ss sukker

100 gr sjarlottløk

2 fedd hvitløk – eller etter smak

Timian etter smak – frisk eller tørket

 

Kjøtt:

Svin og kylling Estragon etter smak – frisk og tørket

Sløyf basillikum til svin og kylling

 

Annet kjøtt Basillikum etter smak – frisk eller tørket

 

 

 

Fisk: Revet muskat etter smak

Koriander – frisk eller tørket etter smak

Estragon – frisk eller tørket etter smak

 

Vann kan erstattes med vin, brukes søt vin - sløyf sukker. Brukes syrlig vin, ikke bruk vineddik. Hvis man ønsker en litt syrlig smak i tillegg, kan man bruke litt vineddik – ca 2 – 3 ss.

 

Marinaden lages i hurtigmikser. Sellerirot, løk og hvitløk lages til en mos før alt annet tilsettes.

Fisk og kjøtt kan ligge i kjøleskap i opptil 2 – 3 døgn i marinaden. Det pakkes inn i en plastpose og gjøres tett. Hvis det er større mengder – over ett kilo, må oppskriften dobles for hver kilo og det bør brukes flere poser for å marinere i. Vend på det som marineres et par ganger i døgnet mens det ligger til marinering.

 

Håper det vil smake ;) Velbekomme

Link to comment
Share on other sites

Personleg vil eg på det sterkaste fråråde å marinere ytrefilet av vilt!!!

 

Vilt (iallfall om det er rein/hjort) smakar mykje i seg sjølv, og denne gode smaken av fjell o gvidde forsvinn om du marinerer, særleg i olje som foreslått lenger oppe.

 

Eg tillet meg då å kome med eit alternativ forslag:

 

Kjøtet: Reinskjær filetane for hinner. Brun kvar filet i smør i varm panne, krydre med salt og pepar, og gjerne rosmarin. Pakk filetane inn i alu.folie og la kvile ei stund. Når det nærmar seg servering set du filetane inn i forvarma ovn ved ca 180g, og steikjer i 50minutt per kilo, altså om fileten veg 800g ka du t.d. prøve 40 minutt. Du kan også bruke steiketermometer for å vere sikker på steikinga, ta då ut filetane ved 60-65 grader C. La kjøtet kvile minst 10-15 minutt i folie før du skjær den i fine skiver.

 

Poteter kan for eksempel vere fløyegratinerte, omnssteikte, mos (av mandel), eller kokte/dampa (mandel).

 

Om du har viltkraft i frysen kan du lage ein god viltsaus (basert på fløyte/rømme), eller om du har fløytepoteter: raudvinssaus! Har du IKKJE kraft, kan litt kryddersmør oppå kjøtet fungere fint, iallfall om du har fløytepoteter som tilbehør..

 

Forslag til tilbehør kan vere: Soppstuing, rosenkål, gullrøter

 

 

Lukke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville satset på å renskjære kjøttet så det er fritt for hinner og så brunere det før det går i gryta, det blir mer spennende slik synes jeg.

 

Et annet tips er å steke litt bacon og legge i gryta, det gir en god miks med reinkjøttet. Jeg har også med hell brukt litt chilikrydder, men da kun i så små mengder at ingen kan identifisere dette...

Litt fersk timian som kuttes opp og drysses over før servering skaper større opplevelse, både visuelt og smaksmessig.

Link to comment
Share on other sites

Viss du har fire kilo ytrefilet av rein, kvifor ikkje tilberede det som biff (evt pepperbiff)? Tilbehør har du alt fått mange gode forslag til, biffar til 20 lagar du enkelt på følgande vis.

 

1. Skjær opp 200-gramsbiffar, dekk dei evt. med knust grønn peppar om du vil ha spicy versjon.

 

2. Salt forsiktig like før steiking, og brun 3-4 biffar eit knapt minutt på kvar side på HØG varme. Dette kan du fint gjere mange timar før servering.

 

3. Forvarm ovn til 200-220 grader og legg biffane på steikeplater/komfyrskuff. Steiketid, ca 6-7 min. Minst like lang kviletid før servering.

 

4. Steikesjyen frå bretta slår du over i sausen du har ståande klar. Den kan heilt greit lagast på viltsauspose-basis, litt oppjazza med ting du sjølv likar (rødvin, geitost, sennep m.m)

Link to comment
Share on other sites

Har printet og lagt inn i "koke-permen".... takk!

 

Men pga manglende forståelse hos min noe kjære fru ble alle eksperimenter lagt på hylla og kjøttet ble "voldtatt" i en standard+ gryterett. Men resultatet var glimrende.... og retten var stressende nok. Neste gang det skal serveres til 20+ personer blir det utkjørt pizza.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...