Jump to content

Student mauser'n


Recommended Posts

Etter å ha vært på letting etter kaliberet 8x57 lenge kom endelig den store dagen i går, på selveste 17. Mai :D

For den nette sum av 700 + frakt ble jeg den heldige eier av en mauser 8x57 med synt stokk, tror ikke annonsen på finn.no hadde vært ute lengre enn 5 min da jeg reserverte den.

Grunnen til at jeg ville ha en børse i kaliber 8x57 var lysten på lyddemper. Har i dag en Tikka M65 i 6.5x55, men har ikke lyst til å kappe løpet så mye på denne, i tillegg er det kurant med en kort hundfører børse. Skal kun benytte til elg og bjørn jakt.

Er student, så skal prøve å holde totalkostnaden nede

 

Har ikke så mye kunnskap når det kommer til ombygging av mauser, så håper at dere kan hjelpe meg :smile:

Våpenet er stemplet 7775 og K.ART.NR4087. Er det mulig å anslå alder ut i fra dette?

 

Planene er følgene:

 

1. Det er boret hull til montasje, men vet ikke hva som passer i disse? etter det jeg har lest i andre tråder er Leupold standard det beste alternativet da denne stiver av kassa, og noen lave ringer på toppen.

2. Hevarm beholdes slik den er, hvis ikke den tar i kikkertsikte

3. Bytte til billig sikring. Timney Buehler-Style Low-Swing?

4. Kappe løpet til 45-47 cm og montere lyddemper(sonic midi 45)

5. Demontere baksikte. Bare å varme opp med propan brenner?

6. Nytt kikkertsikte. Ender mest sannsynlig opp på Leupold VX-R 2-7x33

7. Beholde stokk, synt passer meg utmerket. Det ser ut som den er beddet, kvaliteten på dette vet ikke jeg

8. Beholde løpet så lenge at den treffer der jeg sikter. Et lag med duracoat må vel til

 

Jeg synes at jeg har gjort et røverkjøp, hva synes du? :D

 

img3481z.jpg

img3485j.jpg

img3486m.jpg

img3494h.jpg

img3496n.jpg

img3501u.jpg

 

Edit: fikset bilder

Link to comment
Share on other sites

K. ART betyr kystartilleri

Det er stemplet når våpnene ble norskifisert en gang etter krigen

Produksjonsår og fabrikkode står normalt fremme på låskassa, men det ser desverre ut til at dette er slipt ned for kikkertmontasje (noe som ikke er en helt vanlig prosedyre)

Link to comment
Share on other sites

Blir tur til Rogne i morgen for å se om det er noen montasjer som passer og for å se etter sikring. Er det noen andre billige alternativer enn Buehler-Style Low-Swing som kan være aktuelle?

Venter bare på feriepenger fra svigers så blir det kikkertsikte :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skrevet mye på tråden i det siste, men ting skjer. Har fått montasje og ringer fra Raudnakke, takker for den gave :smile:

Hentet en Sonic 45 demper på ABC Fritid, god service og vennlige folk som vanlig. Sikring er bestilt.

Har vært så heldig å ordnet meg time til børsemakerlinja på Støren, montering av lyddemper og sikring.

Da var det bare å vente på lønn eller feriepenger så blir det kikkertsikte :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...