Jump to content

Rypebestand Lierne


mengis

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har jakta i Sørli siste 4-5 år. og vil si at i fjor var der under middels med fugl, i hvertfall der vi var. Dette gjelder rype, da vi jakter på terreng som i hovedsak inneholder dette. Skogsfugl så vi ikke noe til, men leta heller ikke etter dette;-)

 

MVH

K

Link to comment
Share on other sites

Virker lovende!

 

Har pratet litt med lokale, og jeg fikk veldig dårlig tilbakemeldinger der. En kar jeg prata med mente det nesten ikke var rype igjen. Rev, måse og rovfugl stikker av med det meste, mente han. Til opplysning hadde denne karen en dagsrekord på 86 ryper i et jaktlag på to, så det spørs hvordan bra og dårlig defineres :)

 

Gleder meg til fem dager jakting der oppe i september.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok rypejegere som er gamle nok slik at de fikk med seg 80-90 tallet har en annen oppfatning av hva "mye" rype er, enn yngre generasjons jegere har nå idag... Har snakket en del med ungdom som har kommet hjem ifra en dag med rypejakt, og de skryter ubehagelig mye om rypebestanden, etter å ha gått en hel dag og fått sett 40-50 ryper til sammen.

Jeg er en 93-modell, men jeg vet såpass mye om hva som er "mye" eller "lite" rype...

Link to comment
Share on other sites

Dei gamle jegerane vil alltid mimre om det fantastske året i -68 eller noke sånt. Og dei har glømt alle turane når dei ikkje såg fugl. So ta no desse gamle røvarhistoriene med ei lita klype salt :wink: Men det var no litt off topic.

 

Eg var i Lierne (Nordli, ved rv.74 på fjellet mellom Li og Grong) rett over nyttår. Eg vart ikkje veldig imponert over mengda fugl vi såg, men det kan vere fleire forhold som spelar inn der. Ei vanskeleg tid å jakte på.

I fjor haust snakka eg med ein kar som hadde vore på rypejakt i Li i starten av jakta i fjor haust. Og han hadde aldri sett slike mengder fugl før, sa han.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...