Jump to content

Ladedata Sierra Varmint 85 grs. 6.5x55


Einar_AE

Recommended Posts

Hei

 

Finner ikke noen ladedata for denne kula med N140 eller N160 som er det som står i skapet.

 

Noen som har data / eller noen lading dere bruker med disse kruttene ?

Ser Lapua har 44.5 som minimum og 46.8 som max med N150 så 44-45 med N140 er kanskje ett greit utgangspunkt ?

Er rimelig fersk på laderommet så jeg tenkte det var greit å spørre når jeg ikke finner noe fabrikkdata...

Link to comment
Share on other sites

Du kan trygt styre unna N160 på den kula, for lett kule til det kruttet, N140 eller N150 passer betre.. Eg kjører 95 grains v-max med 43 grains N150, med ok fart og meget god presisjon.. Kjenner fleire som skryter av presisjonen til v-max kula i 6.5x55, så hvis du ikkje har gått til innkjøp på den kula, ville eg vurdert 95 grains v-max som varmintkule... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt denne i snart ti år, topp beverkule i 6,5. Har vel alltid brukt 47 grains ladevekt faktisk, med hhv. N150, 203 B og sist N11 (lot 95217) og fått 1000-1040 ms.

 

I en litt eldre utgave av Ladeboken, nr. 5, er det ladedata for denne kulen med N140, 44 grains er maksladningen som gir utgangshastighet på 965ms.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville startet på 42, men jeg er kanskje litt forsiktig. QL er jo en simulering selv om programmet ofte har rett, mens Ladeboken har data som er utarbeidet i en rifle og 44 grs var Max i praksis i deres rifle og kan godt være over max i min eller din. Husk også at det kan være lot-variasjoner med Vv-krutt.

 

Lykke til med testingen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

liten oppdatering.

 

NB , Disse ladingene gav ingen trykktegn i børsa mi, men kan være godt over maks i andre våpen.

 

Da har jeg prøvd 42,5 , 43 , 43,5 , 44 og tilslutt 44,5 grains ladinger med N140. col 71,1 . Ingen trykktegn i børsa mi men alle hylsene ble utrolig nedsota. best prersisjon med 43,5.

 

Kjøpte inn en boks N150 og fikk ladet opp fra 45 til 47 grains ladinger i halvgrain steg, col 71,1 . mye mindre sot og sikkert bedre presisjon en jeg klarer og utnytte i 47 grains ladingen. disse sotet heller ingenting

 

normal_85varmint.JPG

 

De samler bra nok for meg, men samlinga kom veldig langt til venstre i forhold til fabrikk lapua scenar som samla fint i 8'eren rett over innertiern.

Sotet kan ha noe med å gjøre at hylsene er engangskutt i en sauer 200 og måtte presses MYE med tilhørende trimming for at de skulle kamre i det hele tatt i jaktrifla.

 

takk for hjelpa.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...