Jump to content

Hvilket jaktdiopter til Mauser M98, eller tilsvarende?


Kiwi

Recommended Posts

Jeg er ute etter et jaktdiopter til en mauser.

 

Hvilke typer finnes? Har sett et en gang i tiden som var justerbar sideveis i et svalehalespor, og opp og ned ved å skru.

 

er imidlertid ute etter et som er pen, helst montert på bakre låskassebro, men et montert på sikringa/tangen går helt fint. formålet er storviltjakt, og trenger ikke noen ekstrem presisjon - jeg er ute etter noe som er raskt å bruke og som tåler en blaut dag i skogen uten å samle opp en liten innsjø av vann på linsene...

Link to comment
Share on other sites

Hva slags størrelse er det på hullet på denne? Hvor stort korn bruker du forresten?

 

Er det slik at du kan skru ut selve "baksiktet", og bruke det som står igjen som en slags Ghost-ring på særlig korte hold?

 

Dersom det er slik jeg tror er dette et glimrende sikte til mitt bruk! Det skal settes på ei Husquarna sivil FN kasse i 9,3. Det er ikke noe stort klumpete baksikte på den, så det siktet du nevner på som settes inn i stedet for militært baksikte passer ikke. Det synes jeg ser helt gyselig ut om jeg skal være ærlig.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper hullet er litt romt for en fyrstikk. Det kan borres opp og man kan bruke siktet uten og se gjennom gjengene. Øyeavstanden har like mye å si.

 

Jeg satte på et Marbles korn med hvit perle. Jeg angrer på at jeg ikke tok et litt grovere stolpekorn med tydelig flate på toppen, da er det lettere å få høyden rett. heldigvis kan det byttes.

 

Det er mye fint å få kjøpt, se på Skinnersights og Marblearms også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...