Jump to content

Mitt første freseprosjekt


Recommended Posts

Etter mange år som jeg har tittet på fres så dukket det plutselig opp en fres fra JULA :D Monterte opp og så kom spørsmålet: hva gjør jeg nå? Eneste jeg hadde var en bit aluminium på 5x4x20cm og etter litt fundering og testfresing gikk jeg i gang med en hakemontasje til Doktoeren til drillingen :D Montasjen jeg har i dag fester bare i bakre hake og jeg ønsket en som var som ei skinne mellom fremre og bakre hake med Doktoren montert på toppen. Freste i vei på klumpen og fant fort ut at det er greit å skjære den ned så det ikke ble så mye å frese. Dette gikk stort sett uten tegninger og veien ble til mens jeg gikk. Etter 2-3 timer med fresing begynte det å likne på hva jeg hadde i tankene men nå dukket problemet med at jeg hadde frest lit i hytt og pine så fant ingen flater som var 100% rette å spenne opp på. Måtte bare ta ting sånn ca ut fra syn. Ble mange bra skjeve flater. Lærte noe der og :D Hakene gikk overaskende bra å få tillpasset. Ca 1mm spenn når jeg frigjør bakre hake. Dreit meg ut når jeg skulle gjenge opp skruene til Doktoren så måtte opp en mm i skruestørrlse. Ferdig på børsa så viste det seg at ting var skjeift men Doktoren har mye å justere på :D

Hvorfor har jeg ikke kjøpt fres før? 6 timer med fil og fres så har jeg montasjen jeg har ønsket meg i 12 år og som børsemaker tar 4-5k kr for.

sgk6xh.jpg

95pyee.jpg

29xdizl.jpg

ank478.jpg

k3mbs5.jpg

10elg69.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fres må jo alle ha!!!

 

Pass på så du ikke blir bitt av basillen nå, for da ender den saken du har nå opp som søylebormaskin, og kontoen tom med større fres på gutterommet!

 

PS: Bruk rødsprit på en pensel eller liten spruteflaske når du freser alu, så skal du se kuttene dine blir litt finere.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

kan sikkert lade mye moro med den der :) eller har jeg sett at www.maskinbutikken.no selger sieg maskiner. disse har firkantsøyle og går for å kunne gjøre mye bra til en svært god pris. Virkelig moro å se at du fikk det til ;) Kan jo vurdere å lage en mk2 versjon der du tar ibruk de erfaringene du har gjort fra mk1 så skal du se at det ikke tar lang tid før foilk spør hvo du har kjøpt montasjen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...