Jump to content

CZ Sp 01


RaZor

Recommended Posts

Hei folkens, et praktisk/teknisk spørsmål.

 

CZ SP 01, får man jo da også i 3 alternative utgaver fra CZ. Shadow, Phantom og Tactical. Alle står på Prod.lista for IPSC, men hva er forskjellene?

 

Shadow: Er vel standard og mest brukt.

 

Phantom: Polymer ramme. Fordeler og bakdeler med dette?

 

Tactical: Nedspenner, eller ser jeg ingen store forskjeller til Shadow?

Link to comment
Share on other sites

Hva som er forskjellen skal ikke jeg begi meg ut på å forklare. Er i gang med å se på om jeg kanskje skal ha en Shadow til prod,

men var ikke klar over at disse andre var godkjent da jeg ikke har kommet så langt i undersøkelsene.

 

Ville vel i utgangspunktet styrt unna Phantom, om det er slik at denne er bygget på polymer ramme, vekten må vel være en av

fordelene med disse pistolene fremfor f.eks Glock 17 / 19.

 

Tactical, om den er helt lik Shadow rent bortsett fra nedspenner, kan kanskje være en aktuell kandidat for meg.

Har hørt bekjente som har blitt DQ pga hane-glipp ved manuell nedspenning av Shadow. Ikke bare er dette flaut og potensielt farlig,

men det er jo kjedelig å måtte avslutte match pga noe slikt. Nedspenner må jo da være bra!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Tactical er ikke helt lik shadow utenom nedspenner.

 

tactical har tennnålssikring. det har ikke shadow. så shadow har ett litt smoothere avtrekk. hipp som happ når du setter i en 13lbs slagfjær.

 

tactical har "tactical" sikter (med noe lyse i mørke etter 1 min under lommelykt), byttet disse selv til shadow fast baksikte og fiber frontsikte.

 

nedspenner har den fine fordel som tidligere sagt at man slipper pinlig AD og å dra hjem fra match tidlig. men også at når man spenner ned så stiller deg seg i en halvspenn som gir ett 5 mm kortere DA avtrekk i forhold til shadow. (dette er trengt tatt ikke merkbart)

 

begge er meget gode pistoler.

 

Phantom er med polymer ramme for å få ned vekten til for eksempel en politimann som skal drasse på den hele dagen i beltet. denne har også tennnålssikring. skal du skyte praktisk så faller denne fort bort da du mister vektfordelen til Shadow.+ at jeg tror gjensalgsverdien vil bli mye lavere på en phantom.

Link to comment
Share on other sites

Regnet med det var noen forskjeller som ikke øyet kunne se :-)

 

Tennstålsikring sier meg ikke så mye egentlig.

 

Må si jeg er veldig fristet av den nedspenneren, better to be safe than sorry, på en måda!!! :-)

Og utbytte av rekylfjær, hanefjær og til competition hane, er vel bare å gjøre først som sist?

Link to comment
Share on other sites

Shadow har ett jevnere avtrekk ja. Utkast fra CZ sine sider:

 

SP01 Shadow:

This model is specially adapted according

to suggestions as proposed by Angus

Hobdell and Adam Tyc, CZ sport shooting

team premier shooters. The CZ 75 SP-01

SHADOW features no firing pin block, which

consequently reduces trigger pull weight and

improves trigger travel properties. Pistol frame

incorporates sport-oriented alterations such

as recess beneath the trigger guard and beavertail

to enable a higher grip of this handgun.

Sights consist of fibre optics front sight and

sport style rear sight to promote much easier,

faster and more accurate target acquisition.

New type recoil spring facilitates loading and

enhances the shooting comfort. The gaping

magazine well makes reloading quick and easy.

Link to comment
Share on other sites

Okay.. Virker som det er en gjengs holdning å velge Shadow for å få det beste av variantene, så da blir det sånn :-)

 

Ser det er flere steder som har en "Custom" versjon av shadow, men er vel stort sett samme som er gjort, med hammer og fjærbytte.. Venter på Klubb og politi nå. Så da har jeg litt tid å innhente tilbud før det blir shopping..

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bor i Barte-by :-)

 

Og joda, den er sikkert bra ut av boksen. Men tror nå prisen på modding senere blir mer en å ta det når jeg skal kjøpe alt. Så tror jeg kommer til å pushe pris på totalpakken. At det er mer å hente der...

Link to comment
Share on other sites

skal nok fint klare. men ville heller tatt det faste baksiktet fra shadow modellen fremfor ett justerbart LPA sikte. en praktisk pistol får mye juling og det er bare en del som risikerer å gå i stykker (sett flere som my bytte sikte på skruer som løsner etc)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...