Jump to content

168grs Berger Hunting VLD i 7x57R eller 7x65R?


Kiwi

Recommended Posts

Vurderer kjøp av K95 i nevnte kalibre, men er lurer på hvilke hastigheter andre har fått i kaliberne? Riflestigning er 1:10, så det er ok i følge Berger, men s mange mener 1:9 er nødvendig...

Jeg ser for meg å bruke de til jakt på hjort, villrein, helse og tahr, opptil 450m om nødvendig, og ja utenlands på de lengste holdene for å ha nevnt det.

 

Hva er realistisk fart? Regner med at K95 takler friske ladninger?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
Vurderer kjøp av K95 i nevnte kalibre, men er lurer på hvilke hastigheter andre har fått i kaliberne? Riflestigning er 1:10, så det er ok i følge Berger, mens mange mener 1:9 er nødvendig...

 

Hva er realistisk fart? Regner med at K95 takler friske ladninger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke k95, men jeg har 7x65. 9,5 i twist. Berger vld, accubond, ablr168 osv er stabil.

 

Hva hastighet du kan forvente må du nesten bare se på ladedata for tilsvarende kulevekt. Jeg har ca 800ms med ablr.

 

Ut til 450m bør du velge en slik kule, men ta en titt på ablr 168 evt Eld-x når den blir å få kjøpt. Stabiliserer du ikke 168ablr så finnes den i 150gr også. Med god Bc. Ablr ekspanderer også meget friskt, men det er litt mindre kabooom. Den er både lodda og har en homogen bak ende så den sikrer noe penetrasjon.

 

Berger vld fungerer godt den også men den penetrerer dårlig.. Ikke at du behøver noe voldsomme greier på reinsdyr å sau

Link to comment
Share on other sites

Kronogfaferte hastigheter med fabrikkammo fra min drilling med 55 cm løp.

Geco TM 165 gr 810 m/s

Geco Plus 170 gr 810 m/s

Norma Plastspets 170 gr 750m/s

Ser ut som Norma har lagt seg på noe slappere ladninger. Mulig de tar mer hensyn til de mange gamle våpen som finnes der ute.

Ser for meg at x65 med fullpupp ladninger og tunge kuler oppleves som "friske" i ei 2,5 kgs rifle med bayersk kolbeform. Krever nok en del trening med tanke på "druge" hold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...