Jump to content

Hvordan frakte hjem skinn til utstopping fra RSA?


Muntjac

Recommended Posts

Reiser på første afrikaturen nå om noen uker, og gleder meg selvfølgelig vilt!

 

Debatten om utstopping her eller der har jeg fått med meg. Det jeg derimot ikke skjønner er hvordan det foregår om man skal får stoppet ut her hjemme. Tar man med saltede skinn hit? Garves det av preparant der nede? Tar man dette med i flybagasjen? Sendes det separat?

Noe papirarbeid involvert?

 

Om det er noen som anser seg som kresne på utstoppingen, og likevel har gode erfaringer med taxidermister der nede tar jeg gjerne i mot tips om det også.

 

Mvh Muntjac

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: skinnene dippes og packes dernede(forgiftes slik at sykdommer og slikt ikke blir tatt med til norge) før de sendes hjem til norge.Regner med at outfitter som du skal jakte hos har en taxidermist til å ordne dette! skinnene sendes alltid som salta hjem Hjemsendelse kan gå gjennom safari aircargo eller annet fraktefirma som driver med slikt!vi bruker aguillety i danmark som er ett topp firma som ordner allt av import av trofeer !lykke till :mrgreen: p.s ja masse papirarbeid involvert i dette og nei ikke prøv å ta med trofeer i bagasjen for da mister du dem og ser dem aldrig igjen!!
Link to comment
Share on other sites

Outfittern din ordner det slik du vil ha det! ( Antar det er en seriøs registrert outfitter du skal reise til. ) Sender skinna/ trofeene hjem til Norge ( 3-12 mnd ventetid. ) eller stopper det ut/monterer horna på plater etc......alt etter ditt ønske.

 

Er du tvil ta en tur innom utstoppern outfittern din bruker å se selv, hva som tilbys! Sjekk gjerne opp hva som levers i Norge før du drar slik at du har en solid referanse.

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Viktig at du sier ifra til PHen din når du feller dyret, hva du ønsker å gjøre med trofeet om du vil ha flatskin, cape og backskin, han vil nemlig skrive dette på den tagen som han setter på trofeet hva du ønsker.

Anbefaler deg også å garve eventuelle skinn der nede, det er billigere en her hjemme og skinne blir myke og fine.

 

God tur

Link to comment
Share on other sites

Capen til utstopping saltes og tørkes, men skin du vil ha på gulvet lønner det seg å garve der nede. Som jeg skrev i sted, er det viktig at du sier ifra til PHen din hva du vil gjøre med dyra du skyter, skal du stoppe ut dyra med bogmontasje blir det igjen en skinn bit fra ryggen og bakover, disse er fine å garve, fine snegeforleggere eller pynt ellers.

 

Skyter du sebra er det forskjell på Flatskin og Fully process flatskin, på sistnevnte er hodet også med på flatskin, det synes jeg blir finest., men som sagt, ver tydelig på hva du vil gjøre med dyrene, også om du vil garve eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

God tur !

Skjønner at dette er første turen til RSA, eneste drawback med RSA er at man lett blir avhengig !

Vet ikke hvor du skal jakte, hvis du skal jakte i Eastern eller Northern cape har jeg en preparant som anbefales på det varmeste ! Han har greie priser, kort leveringstid og lager flotte bogmontasjer. Sist gang jeg var der nede var trofeene klare etter 4 mnd. De andre preparantene jeg har brukt bruker MIN 1 år på å bli ferdig. Hvis du er interessert er det bare å sende meg en PM. Brorparten av de lokale preparanter har et nokså likegyldig forhold til tid, sist uke mottok jeg en gaupe som ble innlevert for 3 år siden ! Nå skal sant sies at jeg visste at denne preparanten bruker lang tid, men siden det dreide seg om en sør afrikansk gaupe hadde jeg ikke noe valg. Det er ikke mange lokale preparanter som leverer fine gauper. Da jeg omsider fikk den hjem ble jeg ekstremt godt fornøyd, katta ser dønn levende ut!

Før du leverer trofe til utstopping der nede Må du sjekke hvilken transportør de bruker og evt pris på frakt. Dette kan veldig fort bli en ubehagelig overaskelse ! Det finnes unntak, gaupa mi fikk jeg hjem for en helt OK pris, 300 USD for en kasse med ca mål 100x70x60.

Som det er skrevet tidligere anbefales det å ta vare på backskin, spesielt hvis du skyter sebra som skal bogmonteres. Backskin kan brukes til litt av hvert, spesielt hvis du er en racer med symaskinen !!!! :lol:

Anyway- lykke til og skitt jakt (forresten det er helt unødvendig å si, hvis du har valgt rett outfitter så behøver du ikke flaks)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...