Jump to content

Tips til fersk hjemmelader


per72

Recommended Posts

Hei

 

Har nå skaffet meg ladesett,og er i startgropa på å prøve hjemmelading,men er helt fersk på området. En kollega som er erfaren med hjemmelading av kaliber 6,5 skal være med å hjelpe meg igang. Jeg har kaliber 308w og trenger noen tips til krutt, kuler osv.

Har tenkt og begynne med treningsammo, men kunne også tenke meg og prøve jaktammo etter hvert også. Rifla mi er remington seven med 43 cm løp og demper.

Har prøvd den med diverse norma ammo og sellier & bellot,det har gått veldig bra. Prøvde Remington patroner i helga, og de gikk ikke i det hele tatt i min rifle, spredde 15 cm+.

Regner med at det blir mye testing for å finne det som går bra, men er veldig fint om noen kan komme med tips basert på egne erfaringer!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er ladeboka studert, så nå skal det lades. Hadde planer om å prøve ladningen med 165gr sierra gameking, men fikk kun tak i sierra matchking 168gr kuler. Har funnet noen ladninger med tanke på krutt, men har ikke funnet patronlengde. Noen som vet om det er samme lengde som på 165gr? Eller en link til hvor jeg kan finne det ut?

Link to comment
Share on other sites

Ta en ny hylse som ikke er presset enda, klem sammen halsen så mye for hånd, at du kan trykke kula tregt ned i hylsa. sett den så langt ut det går, kamre den i DIN rifle, og ut kommer det en patron som viser max hylselengde i DIN rifle. Ved den lengden står kulen i bommene, så patronene du lader kan du lage 1-2mm kortere en max :)

Link to comment
Share on other sites

Ta en ny hylse som ikke er presset enda, klem sammen halsen så mye for hånd, at du kan trykke kula tregt ned i hylsa. sett den så langt ut det går, kamre den i DIN rifle, og ut kommer det en patron som viser max hylselengde i DIN rifle. Ved den lengden står kulen i bommene, så patronene du lader kan du lage 1-2mm kortere en max :)

Hvis en gjør det etter denne metoden bør en måle flere ganger, i tillegg bør en sote kula for å se att denne ikke kleber i bommene å flytter seg på veg ut.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg målt noen ganger iht metoden jeg fikk tips om ovenfor, kom på 75,4 mm. Hadde tusj på kula,slik at jeg var sikker på at den ikke sklei ut når jeg dro tilbake sluttstykket.Prøvde også det tipset med pussestokk som sto i ladeboka, og kom ut på det samme. På Lapua siden sto det 71mm lengde, så bruker jeg mellom 71-73mm så er jeg vel på den sikre siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...