Jump to content

Hjemmelaget Lyddemper til 6.5x55


Aannerud

Recommended Posts

Ikke ha på krympestrømpe...det blir en grisete erfaring :lol: har høvlet av et tjukt lag med seig møkkalim av en ståldemper som ble bare litt for varm, frister ikke til gjentagelse ;)

 

Hvordan har dere gjort det med teleskopdelen av demperen? Ser fronten er "hauskeninspirert" :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset:)

Ja den er Hauskeninspirert, liker att man slipper ha masse løser deler! det bare øker faren for att noe kan gå galt, med denne løsningen får igrunn ikke utgansgshullet blitt galt, å da er det litt tryggere og eksperimentere men liten klaring:)

 

Teleskop delen? Det må du utdype?

vis du mener bakre kammeret så er det bare røret og løpet som lager det, har laget hullet i bak lokket så det passer akkurat med løpet, vurderer oring der for og utbedre men har ikke kommet sot der foreløpig..

 

Mvh

Knut Aannerud

 

Jeg forstår konstruksjon likt LongRange tror jeg.

 

Bakre kammer i demperen er åpent rom mellom ytterrør og pipe, uten eget indre rør i demperen?

 

Hausken og andre har tett indre rør som pipa romslig stikkes inn i. (teleskopisk)

 

 

 

Uten indre rør er dette gambling med egen helse, sansynligheten for att bakre "plugg" kommer bakover med høy fart etter ett eller flere skudd er stor. Den vil stopp på løpskonen, gassen fra demperen stopper ikke, de vil du få direkte i ansiktet.

 

Pent dreiearbeid, men behold "prototypen" uprøvd.

 

 

Eller skyt fastspent i benk, fjernutløst.

 

 

Har selv laget dempere fritt etter Hausken. Siste serien laget jeg med bare 2 deler (3 inklusive stål gjengeinnsats)(6 inkl. settskruer :oops: ). Helt indre rør med ender i 1 stykke, ytterrør festet med settskruer.

 

Vær forsiktig..

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være stygg eller noe sånt noe, syns det er kjempeflott at folk gidder å dele sine hjemmeprosjekter på kammeret :)

 

MEN, jeg har eksprimentert mye nok og sprengt/skutt mange nok protoer til at jeg vet hva som holder og hva som ikke holder

og jeg kan med engang si at det der kommer til å gå dårlig for pipa, baklokket og i værste fall deg selv.

 

Få din far til å se litt mer på konstruksjonen. Demperen skal ikke berøre løpet fra munningen og bakover, det vil påvikre presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Få din far til å se litt mer på konstruksjonen. Demperen skal ikke berøre løpet fra munningen og bakover, det vil påvikre presisjonen.

 

Hvad er den tekniske forklaring, og hvordan og hvor ofte er dette testet.

 

Har testet tæt pasinig mellem teleskob og pibe gentagende gange, udelukkende med positivt resultat for både stabilitet og precicion

Link to comment
Share on other sites

Få din far til å se litt mer på konstruksjonen. Demperen skal ikke berøre løpet fra munningen og bakover, det vil påvikre presisjonen.

 

Hvad er den tekniske forklaring, og hvordan og hvor ofte er dette testet.

 

Har testet tæt pasinig mellem teleskob og pibe gentagende gange, udelukkende med positivt resultat for både stabilitet og precicion

Jeg kan ikke dokumentere at det påvirker presisjonen, men jeg har et inntrykk av at det gjør det de gangene jeg har hatt for lite frihull i teleskopet og det har vært antydning til kontakt på noen punkter mot pipa.

Forklaringen må vel være at når teleskopet eller baklokket har kontakt mot pipa vil varmen gjøre at pipesvingningene varierer alt etter hvor varmt det er, men jeg er ingen ekspert, jeg bare eksperimenterer ;)

Link to comment
Share on other sites

[;)

 

Fordi det ikke finnes noe standardmål på piper tenker jeg? ikke lett og drive masseproduksjon om man sku tilpasse demperen til alle forskjellige løp!

 

Der er et ret markant tryk i teleskobdelen, Risikoen er lækage, eller direkte tilbageblæsning af bagerest tætningsring.

Det er ikke usansynligt med tryk over 50bar i demperen

 

Forøvrigt vil dit valg af materiale ikke have indvirkning på levetiden. Problemet med alu i fremdelen er ikke så meget styrke, som aluminiums lave smeltepunkt, og store varmeoptagelse fra mundingsflammen. Denne flamme kan medføre lokal smeltning, og dermed dråbedannelse, som kan gøre hullet urundt og mindre, med deraf følgende pludselige trefpunktsforflytninger.

Brug maksimal styrke til yderrøret, og tilføj varmeskjold til inderhullet.

Konstruer på en sådan måde at alle sprængningssenarier, vil sense alle løsrevne dele fremad.

Der er pinligt men relativt ufarligt med en demper som popper. Derimod er det direkte farligt hvis en demper sprænger til siden eller bagud.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en grunn til at alle teleskopiske dempere på markedet har gods melløm løpet og bakkammeret ;)

 

Fordi det ikke finnes noe standardmål på piper tenker jeg? ikke lett og drive masseproduksjon om man sku tilpasse demperen til alle forskjellige løp!

Nei. Enkelt og greit fordi at det er ikke trygt nok og at det sliter noe forjævlig på pipa.

Tenk deg en lang dag på fjellet med endel regn og kanskje noen orrfugler hengende sekken,

vannet vil trenge inn mellom pipa og bakstykket og godgjøre seg sammen med dritten som vanligvis skal samle seg i demperen.

Setter du fra deg børsa med demperen på så kan jeg garantere deg at pipa ser ut som et helvete dagen derpå.

 

@ignorant; Det var vel engang ifjor vi åpnet den lange hauskendemperen til Gal Mann her på forumet,

den hadde da gått ca 10000 skudd om jeg ikke husker feil og den visste minimale slitasjeskader i fremparten.

(basert på egne observasjoner og uttalelser fra Hausken som fikk den inn for lengdejustering.)

 

Mitt inntrykk er at Hausken har noe av de mest slitesterke demperene på markedet. Langt forut sin tid ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...