Jump to content

identifisere Krag karabin


F86

Recommended Posts

Jeg har fått lyst på Krag :overrasket:

Vil gjerne ha en litt kort hendig en, hvilke utaver av karabinen bør jeg da se etter?

En kollega hevdet at han i ungdommen hadde hatt en orginal krag som var ca 1 meter lang, kan dette stemme eller har den vert ombygd?

På forhånd takk :smile:

Link to comment
Share on other sites

Her er det litt om Krag: http://en.wikipedia.org/wiki/Krag-J%C3%B8rgensen

 

Vær obs på at mange er delvis "bygget" om og dermed ikke originale. Da er de nesten verdiløse i penger. Har selv en M1912 karabin, og den er ganske kort, ca som en vanlig jaktrifle. Klarte ikke å finne ut hva slags type det er og tok den med til Børselars, som sa det var en M1912, men som også var gjort om. Den skulle egentlig ha helstokk (er bilde av den i linken, bla), men er kappet ned så den ligner andre karabiner. Synd, men det ble nok gjort med tanke på presisjon.

 

Den henger nå på veggen og blir ikke brukt. Har overtatt den som affeksjonsvåpen og har dermed ikke lov å skyte med den, men jeg slapp å plombere. Så om jeg vil bruke den, kan jeg søke om bruksendring, men da går den jo på våpengarderoben.

 

Her er den forresten:

010-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den henger nå på veggen og blir ikke brukt. Har overtatt den som affeksjonsvåpen og har dermed ikke lov å skyte med den, men jeg slapp å plombere. Så om jeg vil bruke den, kan jeg søke om bruksendring, men da går den jo på våpengarderoben.

 

det var da litt pussig :roll: Jeg har også overtatt våpen(bla en krag) både som arv og gave fra familiemedlemmer. Har aldri hørt at det ikke er lov å bruke børsene og har våpenkort som vanlig.

 

har 2 stk krag. En har jeg kjøpt (og den er det bytta løp på) og den vurderer jeg å kvitte meg med men de er jo ikke verdt stort.. kanskje gjøre en "byttehandel" med våpenkontoret så jeg kan få meg et ekstra jaktvåpen i stedenfor.. den andre er nok mere urørt(hvertfall lenge siden) og den er fra familie så den skal beholdes. blir jo ikke skutt med noen av de da :?

 

men sliter med å vite helt hva som er orginalt og ikke :shock: har vel vært fiksa på de fleste..

Link to comment
Share on other sites

Den henger nå på veggen og blir ikke brukt. Har overtatt den som affeksjonsvåpen og har dermed ikke lov å skyte med den, men jeg slapp å plombere. Så om jeg vil bruke den, kan jeg søke om bruksendring, men da går den jo på våpengarderoben.

 

det var da litt pussig :roll: Jeg har også overtatt våpen(bla en krag) både som arv og gave fra familiemedlemmer. Har aldri hørt at det ikke er lov å bruke børsene og har våpenkort som vanlig.

 

Var nok jeg som sa dette. :wink:

 

Jeg valgte å søke spesifikt om affeksjon. Dette betyr at jeg ikke får lov å bruke våpenet, noe som også står på våpenkortet. Det betyr også at våpenet slipper å ødelegges ved plombering. Jeg kan henge det på veggen om jeg fjerner vitale deler og har de i våpenskap. Jeg slipper også å få våpenet som ett av seks i "våpengarderoben". Dersom jeg har lyst å bruke det senere en gang, kan jeg søke om bruksendring.

 

Det andre alternativet mitt var å plombere børsa, men det er jo å ødelegge mulighetene senere om jeg skulle angre. Fælt å ødelegge gamle klassikere!

 

Står det samling eller affeksjons verdi,så kan kragene skytest men,MEN kun ved spesielle anledninger.men å ta med go kragen på banen er jo ein spesiell anledning berre det,så berre skyt.

 

Godt poeng! :D

 

Guttekarabin til salgs her: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27696394" target="_blank" target="_blank

 

Dette er en jeg ville sett nærmere på! Fiiin! Dessuten ser den jo veldig liten ut. Mindre enn min M1912 (fra 1918), som for øvrig er

109 cm lang (løp 59 cm) (til sammenligning er Sako Forest'en min, i .308, 110 cm, med løpslengde 60 cm).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jeg må gjøre innrømmelser her ser jeg i forhold hva jeg har skrevet tidligere i tråden.

 

"det var da litt pussig :roll: Jeg har også overtatt våpen(bla en krag) både som arv og gave fra familiemedlemmer. Har aldri hørt at det ikke er lov å bruke børsene og har våpenkort som vanlig." skrev jeg....

 

DET har jeg da ikke! her er er bruksforbud på den ene ja :oops:

 

funnet ut at jeg har en krag elgkarabin i 7,92x57 uten mulighet for skyting og også med feil kaliber i våpenkortet. hatt den ein god stund og trodde alle krag'er var i 6,5 :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...