Jump to content

Plommetre


nhd

Recommended Posts

Guest graahund

Intresant for tredreiere og det :D:D Og moderatorer bør ikke slette dette innlegget. Dette er snadder for alle her inne som driver med knivmaking, dreiing osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som knivmaker får jeg av og til tilbud om biter av div. frukttre. Jeg har laget noen få kniver på dette. Min erfaring er at det er omtrent håpløst å få tørket dette uten at det sprekker. Har mange forsøk med plomme, kirsebør og epletre. Siste forsøk:

1 stamme med lengde ca 2m, og dia. 12-15 cm. Lå på en EUR-pall i garagen i et år.Deretter ble stammen kappet opp i kubber på ca 30cm og smurt inn med trelim i begge ender. 2 dager etter så er det store sprekker tvers igjennom.

Hvodan tørker du dette graahund?

 

-Haretex

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jo tunnare emne, jo lettare å unngå sprekker.

 

Ikkje margen i emnet.

 

Lange emner er bra. Då får du kun to endar der sprekkene startar.

 

Kjøleg lagring. Kjellar. Skugge.

 

Pakkgjerne inn, td i papirsekker.

 

Langsam tørking er løyndom nr 1

 

Plommetre, nydelege fargar.

Link to comment
Share on other sites

Har tilgang på en del frukttre-emner, og felles for nesten alle er at de er sprukket opp inn til margen, så haretex er nok inne på noe ;) Pga dette utgjør margen den ene sida på en kniv jeg holder på med nå (min første :oops: ). Rart vil sikkert noen synes, men jeg synes faktisk det ble litt liv i den :)

 

Mvh. Jon Martin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...