Jump to content

45 kaliber på kort låskasse


peders

Recommended Posts

Jeg hater å starte nye tråder, men nå virker det ikke som google kan hjelpe meg mer.

 

Flere av dere husker sikkert prosjekt grovkaliber på kimberkasse. Denne ble skrinlagt av sikkerhetsmessige grunner, etter råd fra Kimber selv. Børsa er nå levert ny eier og jeg er i gang igjen.

Ulf slaktet heldigvis sakoen sin for meg da jeg var ute etter kasse og McMillanstokken som satt på. Sluttstykket på denne foresteren har ikke nok gods til magnumstøtbunn.

Etter det jeg har lest av 450 Bushmaster så er dette en aktuell kandidat. Det var denne jeg hadde tenkt å ha i Kimberen. God prestanda og ok kuleutvalg selv om dette er 452. Denne går lett i foresterkassa.

 

Oppi all elendigheta dukker det jo opp tanker på å bygge en 450 marlin igjen på remington sin rsaum kasse. Jeg fikk bygd en 450 marlin på maken kasse for noen år siden, og skulle vel vært skutt fordi jeg solgte denne. Denne kassa er perfekt for 450 marlin. Med HT stokk klokket den inn på 2,4 kg :twisted:

 

Valgets kval er vel som følger:

450 bushmaster i foresterkassa, men da med 452 eller 458 kuler? Blir det mye hylsefikling med 458 kuler, og vil de holde?

450 Marlin på ny låskasse.

Noe på 284 hylse?

 

Målet er 2,3 - 2,4 kilo børse i kaliber 45

 

Tips, anyone

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for 450 Bushmaster med 452 kuler.

Da kan du bruke rimelige pistolkuler og du får ett stort utvalg i kuler som ekspanderer i sub hastighet, som jeg antar er målet?

Hornady 300grs XTP holder kravet til rådyr og er ekspansjonsvillig selv i sub.

 

Hylser får du kjøpt ferdig, samme med dier. Mulig du må kjøpe bushing dier slik at du kan velge en bushing som passer 452 kuler.

Sjekk om Redding har dier!

Link to comment
Share on other sites

Bokmerker denen tråden med en gang :mrgreen:

 

Valgets kval, .450 BM eller 450Marlin

- 452 har kuler tilpasset jakt i underlydshastighet, div revolverkuler

- Du kan kalibrere ned .458 kuler om behovet er der.

- Du kan bruke .284 hylser for tilgang til tomhylser

- Marlin har ferdig ammo lettere tilgjengelig, Argumentet er tynnt, da svært få fører det i særlig grad.

- Marlin kan nok lades hardere, men trenger du det?

- støp en lang blyplugg i .452 og du kan jakte storvilt sub lovlig,

- magasinlengden på sakoen gør at du kan ha lengre patroner enn i seven.

 

Hva gjør man :?:?

 

Eller du kontakter meg så får jeg sakoen og du min seven :lol::lol:

 

Ligger forøvrig en seven i 300RSAUM billig på salgssidene.

Link to comment
Share on other sites

Ligger forøvrig en seven i 300RSAUM billig på salgssidene.

 

Det var nettopp denne som skapte usikkerhet i min klare plan fremover

:evil:

Jeg har vært klar for 450 Bm i sakoen frem til denne ble lagt ut.

Nå har ikke Rafdal Brotsj i 450 BM, men jeg kjøper egen i såfall.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det egentlig å sette ei .458 kule i en BM? Må du tilpasse hylsene og fjerne gods? Jeg mistenker at ei .458 kule i et BM kammer vil bli hard å få kamret hvis ikke.

 

Bedre utvalg av tyngre kuler i .458 enn .452. Jeg ville ha gått for 450 Marlin. Men så er jeg innhabil der da :smile:

 

Hva er målet forresten? Sub, eller mest mulig punch? Hvor lange patroner kan kassa ta?

Link to comment
Share on other sites

Det skal visstnok gå å bruke 458 kuler, men det medfører noe hylsefikling, som jeg er relativt lei for tiden.

Denne er tiltenkt full rulle som førsteprioritet og sub som sekundært.

Fikk ristet av meg en del subnykker med socomen :winke1:

 

Ser at Barnes har ei 325 grs kule i 452.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Da er løp bestilt. Det blir 450 BM og det ble 452 i denne. Har kjørt Pac-Nor på de forrige lårkorte, men prøver Walther på denne. Tviler på at jeg noen gang kommer til å merke forskjell på dette. Brotsj bestiller jeg gjennom Rafdal, da slipper jeg å tenke noe som helst ang dette.

 

Børsa er hos Rafdal nå for lakkering. Jeg hater disse camofargene på McMillanstokkene og da legger de på samme struktur som han leverer på HT stokkene. Fargen blir mørke grønn da jeg har lysegrønn på 358`en

 

to be con......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...