Jump to content

Hjelp til ladadata for Nosler Accubond 140 gr 6,5x55


Shadow06

Recommended Posts

140 krutte kan du stort sett glemme.

160 er ok, Scirocco 130gr er endel hardere en andre 130gr kuler er min erfaring, prøvde å lade denne jeg også, men fikk solid overtrykk på de ladningene som gikk bra. Max trykk får du ved ca 46gr.

Acubond140gr med 160krutt ligger max rundt 46gr her og.

Start noen gr unner, feks 42-43gr forutsatt at du har en moderne bøsje

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet står vel i overskriften.. :winke1:

 

For ladedata med Vithavuori krutt kan du sjå på hjemmesiden til Lapua.

Ladedata for 6,5x55:

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/56" target="_blank

 

Vis du tar utgangspunkt i lignende kuler med samme vekt, og ligger inn litt sikkerhetsmargin så bør det gå greit. Start like over min ladedata og jobb den oppover til ønsket hastighet og presisjon, mens du sjekker for trykktegn.

 

Tenker du kan F.eks starte på ca 43 grs N160 for accubond 140 kulene, og f.eks 44grs for 130 kulene dine.

(N140 er ikkje så godt egnet)

 

Og pass på at du har min 1 mm friflukt på ferdig ladet patron.

Link to comment
Share on other sites

140 grs kuler i 6,5 er magnum krutt som gjelder om du er ute etter maks hastighet. Og det er vi vel når en vet at 6,5 - 140 grs kuler må ha en utgangshastighet på minst 840m/s for å holde kravet til storvilt :-)

 

Dvs Vitha N 560, Norma MRP, Rhino/relaoder 22/25 og skytterlags ekvivalentene av Bofors RP-15, Norma og Raufos 15 er passende krutt

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen ladedata for Nosler Accubond 140 gr og evt. swift scirocco 2 130 gr?

 

Har VV 140 og 160 tilgjengelig...

 

Fersk lader så jeg trør varsomt til å begynne med.

 

 

På N160 ville jeg holdt meg på rundt 44 og 45 grain. Noe mer ville jeg unngått, og ville nok ikke gått lavere enn 43,5 grain.

Link to comment
Share on other sites

140 grs kuler i 6,5 er magnum krutt som gjelder om du er ute etter maks hastighet. Og det er vi vel når en vet at 6,5 - 140 grs kuler må ha en utgangshastighet på minst 840m/s for å holde kravet til storvilt :-)

 

Dvs Vitha N 560, Norma MRP, Rhino/relaoder 22/25 og skytterlags ekvivalentene av Bofors RP-15, Norma og Raufos 15 er passende krutt

 

Regner med de 840 m/s ved munningen? Ser kanskje ut som jeg må ta turen innom sjappa igjen før en ny boks med krutt ;-) takk.

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet står vel i overskriften.. :winke1:

 

For ladedata med Vithavuori krutt kan du sjå på hjemmesiden til Lapua.

Ladedata for 6,5x55:

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/56" target="_blank" target="_blank

 

Vis du tar utgangspunkt i lignende kuler med samme vekt, og ligger inn litt sikkerhetsmargin så bør det gå greit. Start like over min ladedata og jobb den oppover til ønsket hastighet og presisjon, mens du sjekker for trykktegn.

 

Tenker du kan F.eks starte på ca 43 grs N160 for accubond 140 kulene, og f.eks 44grs for 130 kulene dine.

(N140 er ikkje så godt egnet)

 

Og pass på at du har min 1 mm friflukt på ferdig ladet patron.

 

Slik jeg målte kammerlengden i.f.t. friflykt så fikk jeg en lengde på 79,2 mm, hørtes det fornuftig ut? Målte med kule i kammeret og pussestokk metoden (tape fremme).

Tenkte da å legge meg på en COL på rundt 78.0 mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blei et seint svar dette så du har vel ladet opp allerede men:

Ja, 79,2 i max lengde og ca 78mm i ferdig ladet pratron høres fornuftig ut.

Har ladet noen 130 grs accubond i 6,5x55 og meiner å huske at eg endte på omtrent samme lengdene som deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...