Jump to content

300 win mag - rådyrjakt


300kongen

Recommended Posts

Det er hva som er utgangspunktet altså, 300 win mag. Det er først og fremst bukkejakta jeg tenker på, så om det er noe mer kjøttødleggelse enn vanlig så er det på en måte ikke så farlig heller.

 

Tips taes derfor imot med takk, og for ordens skyld så er det først og fremst ferdigladet jeg tenker på. :)

Link to comment
Share on other sites

.300Win.mag kan selvsagt brukes til rådyr men det er unødig mye kal. til så små dyr, det går veldig mye energi i myra eller annet bak. Derfor må man være nøye med bakgrunn. Om man bruker litt tunge kuler (180-200grs) så vil nok de i mange tilfeller ikke gjøre særlig stor skade, de blir ikke belastet så mye at ekspanderer fullt ved vanlige ribbeskudd. Slike kuler er normalt laget til å ekspandere bra i langt større dyr.

 

Jeg kjøpte min første .300win.mag i 1976 og har jaktet mye med det kal. siden da, men den blir unødig kraftig på rådyr synes jeg, så jeg har vanligvis brukt vanlige standard kal. m/demper til rådyr, spesielt i bukkejakta men har skutt noen rådyr med .300win.mag , helt o.k., kan ikke huske noen negative opplevelser med det.

Til hjortejakt i dagslys så er det kun .300win.mag jeg har brukt siden jeg kjøpte min første, unntatt 1981 da jeg brukte 7mm Rem.mag, en superlett Brown Pres.

 

------

Link to comment
Share on other sites

Det er hva som er utgangspunktet altså, 300 win mag. Det er først og fremst bukkejakta jeg tenker på, så om det er noe mer kjøttødleggelse enn vanlig så er det på en måte ikke så farlig heller.

 

Tips taes derfor imot med takk, og for ordens skyld så er det først og fremst ferdigladet jeg tenker på. :)

 

 

Kan jeg forstå deg dit hen at det er primært geviret du jakter på???

Link to comment
Share on other sites

.300Win.mag kan selvsagt brukes til rådyr men det er unødig mye kal. til så små dyr, det går veldig mye energi i myra eller annet bak. Derfor må man være nøye med bakgrunn. Om man bruker litt tunge kuler (180-200grs) så vil nok de i mange tilfeller ikke gjøre særlig stor skade, de blir ikke belastet så mye at ekspanderer fullt ved vanlige ribbeskudd. Slike kuler er normalt laget til å ekspandere bra i langt større dyr.

 

Jeg kjøpte min første .300win.mag i 1976 og har jaktet mye med det kal. siden da, men den blir unødig kraftig på rådyr synes jeg, så jeg har vanligvis brukt vanlige standard kal. m/demper til rådyr, spesielt i bukkejakta men har skutt noen rådyr med .300win.mag , helt o.k., kan ikke huske noen negative opplevelser med det.

Til hjortejakt i dagslys så er det kun .300win.mag jeg har brukt siden jeg kjøpte min første, unntatt 1981 da jeg brukte 7mm Rem.mag, en superlett Brown Pres.

 

------

 

Så dersom jeg forstår deg rett så kan det være greit å bruke litt "lette" kuler til bukkejakta siden slaktet i seg selv ikke er enormt viktig og heller gå litt opp på tyngden når den ordinære jakta starter?

 

Grunnen til at det blir 300 WM på rådyra i år er at det er det eneste jeg har tilgjengelig akkurat nå. 6.5 er pensjonert denne sessongen, ellers hadde jeg nok brukt den.

 

 

 

Kan jeg forstå deg dit hen at det er primært geviret du jakter på???

 

Når det gjelder bukkajakta, så ja. Rådyrjakta litt senere så er det kjøtt også selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke gått ned på kulevekta. Da vil du også få høyere hastighet- høyere ekspansjon.

 

Jeg har brukt 200gr Oryx på et rådyr, og to rev, og ut i fra denne lille erfaringa vil jeg ikke anbefalle den til noe som helst. Den hubbabubbaklysa lager svære høl..

Link to comment
Share on other sites

Bruk normale kulevekter. Da vil kjøttødeleggelsen bli minst. Ved å bruke superlette kuler i høy hastighet "sprenger" du bare bogen.

 

Det fineste rådyrslaktet jeg har sett, skaut jeg med 250 grs Hornady Interlook RN i .338 WM. Vo=790m/s!

 

EDIT: var vel egentlig ikke kjøttødeleggelser du spurte etter men..

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen rådyr med 180g Oryx ladd til ca 900m/s i 300WM. Alle dyra har gått rett ned i smellen med et pent lite hull rett igjennom og ikke noe blodsøl. Tror ikke det finnes noe noe mindre kaliber som er bedre til rådyrjakt, men det finnes sikkert noe som er like bra!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...