Jump to content

Snodige små kaliber


45 Colt

Recommended Posts

Det dukket opp noen flere små raringer her om dagen.

 

Den minste har en målbar diameter på kula på 4,5 mm og den store har en målbar diameter på kula på 8,5 mm.

Noen som klarer å sette navn på disse tro?

Har den minste av disse tennsatsen i kanten som en rimfire også?

 

normal_Notter.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den minste er Ubungsammunition kal 4mm M20. Denne er faktisk sentertent, og er for bruk i innstikksløp og innstikkspatroner for innendørs trening. Jeg har noen slike innstikk, så om det er noen som vet hvor man kan få kjøpt slike patroner er jeg interessert. De produseres nok enda, se denne linken : http://www.lothar-walther.de/208.php

Den store vet jeg sannerlig ikke, men kan det være flobert i 9 mm? Slug til trostehagle?

Link to comment
Share on other sites

Ja den største er som du skriver ei kulepatron til 9mm, "eikenøtt" kal. 9mm. Tidligere så var slike kulepatroner ganske vanlige men idag ser man kun haglpatroner ("trostehaglepatroner") i handelen. Der produseres sikkert kulepatroner idag også men det kanskje ikke ønskelig at slike blir brukt i trostehaglene, disse er vel stort sett uregistrerte fremdeles, kjøpt før 1991.

Så etter i min lille (an)samling og der var 8-9 ulike kulepatroner i 9mm + nesten like mange ulike haglpatroner i papp

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg tenke meg, det produseres tydeligvis fortsatt innstikksløp i kaliberet. Men er det noen som tar inn til Norge? Eller har noe gammelt lager liggende? Tok en ringerunde for noen år siden, og da fikk jeg tak i 4mm ammo , men denne var randtent, mener det fantes et innstikksløp for krag med løse patroner som ble ladet med disse. Regner med at 4mm M20 produseres av RWS / Geco, hvem importerer deres produkter til Norge?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...