Jump to content

tikka lite eller tikka hunter ?


joakim88

Recommended Posts

Har tikka T3 lite, men har bestemt meg og kjøpe ny av en grunn..

Plastikk har ikke noen "personlighet" og er rett og slett en rifle du blir lei.. MEN den er lett. Det er et stort pluss.

Men slik det er idag angrer jeg ikke på kjøpet, for den var billig å nå har jeg råd til en heller finere rifle med trestokk :)

Men viss du har planer om å kjøpe tikka for å ha den så vil jeg anbefale hunter. ( Jeg kjøpte den liksom som et billig alternativ til jeg fikk en bedre økonomisk situasjon )

Den er mer livlig og mye penere. Svarte plastikk raketter er liksom så "wannabe FBI" viss du skjønner :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg har en tikka T3 lite i kaliber .30-06 og er strålende fornøyd med den, skal innrømme at plastikken får den til å se billig ut, men fordelene med vekten veier opp for det synes jeg. og tro meg jeg har slept mange tunge pakninger rundt i den norske fjellheimen så jeg ville ha en rifle som er lett.

 

tre er penere, men jeg ville ha det så lett som mulig, mener å huske at Hunter versjonen er 400 gram tyngre enn Lite versjonen. men låskasse og magasin er helt likt.

men er du ikke avhengig av å spare vekt der du kan spare så er det ikke så viktig hvem du velger. om noen synes det er wannabe FBI så får de heller mene det, det absolutt viktigste er at du som skytter og bruker er fornøyd med ditt våpen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

skal ha til hjortejakt, og blir mest posteringsjakt. men om det ikke er noe større forskjell enn vekt og "look" så tror jeg at jeg går for lite, mener den kommer i links og .308 ? er første jakt og har sett på en del billigere modeller, men jeg vet jeg kommer til og bruke den mye til andre typer jakt senere :)

Link to comment
Share on other sites

Eneste forskjellen er at Hunter har annen stokk, jeg har brukt min Lite nå i 4 år og skutt mye med den, ikke dumt valg i det hele tatt, aldri angret ett sekund på den. den er presis, lett og kraftfull.

eneste negative er at 30-06 sparker litt fordi vekten er så lav, men jeg ser ikke på det som noe problem etter at jeg har skutt mye med våpenet. bruker den til og med på jaktfelt ;)

Link to comment
Share on other sites

må si meg enig med Kvamsgutten.. jeg hadde tenkt å kjøpe T3 lite, men ombestemte meg etter å ha sett på den hos forhandler. du får veldig mye for pengene dersom du handler en T3 lite, men den hule plastikk kolben gir den etter min mening litt for mye "tupperware-feeling". jeg la derfor litt mer penger i det å kjøpte meg en t3 laminated, som jeg liker veldig godt. har litt mer "sjel" en plastriflene samtidig som den kun veier 300 gram mer enn t3 lite.

Link to comment
Share on other sites

Plastikk fungerer bra, vedlikeholdsfritt er det også. Jeg har lite, ville ikke bytta likt mot likt med hunter med trestokk. Stil og sånn er ikke så viktig for meg på rifla, men der er jo folk forskjellig. På hagla er jo trestokk deriomot en selvfølge...

Link to comment
Share on other sites

du får lite 308 i links.

 

Om jeg skulle hatt ei rifle med fin trestokk ville jeg nok gått for ei anna en hunter synes den virker så utrulig masseprodusert. Det som er den store fordelen med lite ( i allefall hvis du går for en stainless i tillegg) er at den er mer vedlikeholdsfri i vått vær. Dvs om du jakter dag ut og dag inn i regn og vått vær så holder det at du tørker av rifla og dusjer den med litt wd40 en efta innimellom. Slipper å tenke på oljing av stokk og puss hverdag. lite`n er ei fin fin bruksrifle

 

men smaken er som baken..

Link to comment
Share on other sites

vet om de som velg hunter utgaven i stede lite men det går fint ant bytte stokk da vist må ha plass stokk å bruke ss til noen ant enn sjø jakt det ville ikke jeg gjort har en i jaktlaget oss som bruket tikka ss på hjorte jakta han miste en del skudde sangser på grund av gjennskinn fra løpet på hjorte jakta så han kjøpte seg tikka hunter ut gave så bruker tikka ss til sel å ann sjø jakt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...