Jump to content

Problemer med Franchi 255 hagle


Mauser68

Recommended Posts

Har ei Franchi 255 O/U hagle med 1 avtrekker og løpsvelger. Denne hagla er ca 25 år gammel. Har vært brukt til dels mykje ein periode med masse leirdue skyting og stått i et skap i sikkert dei siste 20 åra.

 

Eg har fått tilbud om å kjøpe den, men den har hatt et problem med løpsvelgeren. Den drar av begge løpene i enkelte tilfeller. Rekna med at det var slark eller at fjørene i mekanismen som var dårlige. Tok å demonterte den i dag, for å kikke på den, og etter 10-15 klikk og lading av hagla, skjedde det noko som forverra situasjonen. Eg hørte plutselig et knepp, då eg brekte hagla og plutselig så var det ikkje fjærpress på utløyseren. Viste seg at det var ein liten bit ( antageligvis ein arm som var i kontakt med fjæra ) som blei knekt.

 

Er dette noko å satse på å få fiksa, eventuelt å få tak i deler og skifte det sjølv ?

 

Nokon som veit kven som har Franchi deler eventuelt ein parts manual til denne hagla ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei.

Ser at denne tråden er flere år gammel, men gjør et forsøk likevel.

Jeg har et eksemplar av denne hagla - Franchi 255.

 

Da jeg hadde sendt av en ladning bismuth etter høstjaktens første rypekull falte sikring/løpsvelger av våpnet.

Gjennom hullet der denne hadde vært montert fikk jeg ristet ut en bit bladfjær-stål.

Denne ser ut til å ha låst sikring/løpsvelgeren med en slags gaffel, men pinnene som skal låse er brukket av.

 

Jeg fikk til å knekke hagla og legge i ny patron.

Hadde tenkt å fullføre jaktturen uten sikring, men ved neste mulighet viste det seg at det ikke var mulig å trekke av.

Etter dette var det heller ikke mulig å knekke hagla - mulig det er delene som er brukket av som kiler seg i åpne-mekanismen.

 

Nå står hagla i våpenskapet ladd med to patroner og lar seg hverken knekke eller fyre av.

 

Spørsmålet mitt er om noen har erfaringer med dette og om det finnes noen tips om hvordan jeg i får knekt hagla og tatt ut patronene. Jeg tør ikke å sende ifra meg et ladd våpen til børsemakeren.

Blir dette så gammelt at jeg heller bør skaffe ei ny hagle? (jeg er egentlig kjempeglad i denne lettvekteren...)

 

Mvh. Lars

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...