Jump to content

Spenne ned hane på hagle


Blekmenfattet

Recommended Posts

Hallo!

 

Har akkurat fått mitt livs første hagle i hus (yay :D ), og i den forbindelse har jeg noen spørsmål.

 

Har stilt inn løpsvelgeren slik at nedre løp skal gå av først. Når jeg har trukket av (dette foregår i stua med klikkpatroner hehe), så må jeg gi hagla et skikkelig dunk for å få trukket av for løp nummer to. Vil dette si at øvre hane ikke spennes opp med mindre hagla dunkes?

 

Får vondt i magen hver gang jeg dunker hagla i gulvet, men vil heller ikke at hagla skal stå spent i skapet. Hva er det som er fornuftig praksis her?

 

Slik jeg har gjort det så langt er at jeg trener på anlegg og sikteteknikk ved kun å trekke av for nederste løp. På slutten av økta setter jeg klikkpatron i begge løp, trekker av nedre, dunker og trekker av øvre før jeg setter hagla i skapet.

 

For for å oppsummere litt i lys av dette, så er mine spørsmål:

 

a) er det noen slitasje forbundet med å ikke trekke av øvre løp før man setter hagla i skapet, dersom man ikke vil drive å dunke så jævli?

 

b) er det noen annen måte å spenne ned hanene på enn å trykke på avtrekkeren?

 

c) hva er det "proffene" gjør når de tørrtrener OG vil være snille med hagla si? :)

 

Håper på svar, setter pris på alle tilbakemeldinger!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Nå vet jeg ikke hva slags hagle du har.

 

På min, en Miroku, kan slå på sikringen igjen og velge det andre løpet når jeg avsikrer.

 

Ellers så slipper jeg og dunke den i gulvet, et lite klask på rekylkappa holder.

 

R

Link to comment
Share on other sites

Ja hittil er jeg knallfornøyd, skøyt et par serier med den på losby for et par uker siden og det smalt det :) Ejektorene krangler litt med klikkpatronene ser jeg nå, nedre patron flyr ut men den øvre kommer først når jeg løfter pipa litt tilbake igjen. Noen som har opplevd noe lignende? På banen skjedde det ikke, kan det ha noe med klikkpatronene å gjøre? De er i aluminium, og relativt korte...

Link to comment
Share on other sites

Rekylen fra skudd nr1 spenner opp til nr2 det er derfor du må dunke den i gulvet.

Er ikke helt sikker på hvordan dette er byegget opp og fungerer, men noen her vet det garantert så forklaringen kommer.

Det er ikke rekyl som spenner hanene på ei hagle så er det oppklart :wink:

Du må enten fysisk veksle med løpsvelgeren eller så må du dunke i kolben for at den skal veksle selv, som er det rekylen gjør når du skyter :mrgreen:

Oppbevaring kommer litt ann på om du lagre våpnet helt ell delt, men spenn ned haner og topplever og løsne eventuelt choker hvis den skal stå en stund.. ps. husk å dra til choker før skyting :!:

Bruk altid klikkpatroner når du tørrtrener :wink:

Lykke til med våpen å skyting :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei alle:)

 

Takk for svar! Har alltid i klikkpatroner når jeg trekker av og det ikke sitter noe moro i pipa. Det å bruke løpsvelgeren var et kremtips, løste min problematikk i forhold til det å avspenne hagla. Sikkert elementært, men er man fersk så er man fersk :) For min hagle holdt det ikke å gi den et klapp i kappen, et realt dunk i gulvteppet måtte til. Når det gjelder den ruskete ejektoren i øvre løp så skal den justeres av selger. Så håper den er oppe og går som den skal snart :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På min Lincoln, så sjalter også våpnet løp etter å ha "skutt" første skudd ved å dra over toppleveren uten å knekke våpenet. Våpenet sikres da på nytt, og må avsikres for å få avgitt nytt skudd, men trenger ikke å fikle med løpsvelger. Kjapt, enkelt og ingen dunking. Ned i ferdigstilling, skyve topplever, avsikre, opp og trekk av :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...