Jump to content

Elgsteik


arne mo

Recommended Posts

Nå har akkurat gjestene kommet seg ut av huset. Hadde 12 stk på en 2 kilos elgsteik som jeg tilberedte som en tjælknøl. Det ble saftig og mørt kjøtt, gjestene kosa seg, men når man langsteker kjøttet på lav varme så blir hele tversnittet av steika av samme blasse lyserosa farge (jeg tok ut steika når kjernetempen var 63°C. Det ser jo mer delikat ut (syntes ihvertfall jeg) når steika er mer gjennomstekt ytterst og blir gradvis mer rød innover ned tempen på ovnen og ta steika ut ved en ønsket lav kjerne temp?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg snakke med en kokk om hvordan de tilbereder feks ytrefilet av vilt. Han sa at ovnene de brukte var litt mer effektive enn de vi har på kjøkkenet, men de kjørte på 100 grader og til en kjernetemp på vare 50 grader! Han anbefalte meg å kjøre på 120 grader til en kjernetemp på ca 53 grader, og deretter å hvile lenge, kanskje to timer for så å varme litt opp igjen. Dette for at all kjøttsatften skal sette seg og ikke renne ut når man skjærer kjøttet.

Som sagt som gjort, skikkelig rosa og saftig kjøtt uten mye kjøttsaft som renner ut!

Dette blir nok min hovedfremgangsmåte videre for slikt kjøtt, uten tvil.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...