Jump to content

Hjelp til valg av skytterlagskrutt


Guest

Recommended Posts

Hei!

 

 

Er ny på forumet og fersk hjemmelader.

 

Kjøpte 100 Hornady 100 gr. InterLock og 1 kg N19 krutt. Hylsene er Norma-hylser skutt i mitt eget kammer, deretter tromlet for så å helpresses.

Arbeidet meg gradvis oppover, fra 41 grain mot 47 grain krutt. Ved 44 grain fikk jeg god samling (15 mm), men sot utenpå hylsene. Ved tiltakende kruttmengde ble presisjonen dårligere (50 mm) og det var fremdeles sot på hylsene. Kulene var isatt litt mindre enn 6,5 mm.

 

Har også kjøpt 100 Lapua Scenar 108 gr.

 

Skutt i Mauser 98 med banepipe.

 

Jeg lurer på om jeg har valgt ett for langsomt brennende krutt til formålet? Eller har jeg manglende uttesting med forskjellige variabler.

Håper på positiv tilbakemelding.

 

 

 

Mvh

Aksel

Link to comment
Share on other sites

Til 100 gr kule ville jeg nok heller ha brukt N11 men det skal fungere med N19 også. De lader jo rekruttkula med tregere krutt enn N19 ellers. På N4 står det jo ladninger på boksen for rekruttkule. Har du kronografert ladningen? Jeg har god erfaring med denne kula selv i hastigheter fra 815-900 ms, da ladd med N11. COL er da 72 mm som Norma anbefaler. Denne kula er jo ikke helt lik den du har prøvd men vil tro at dataene kan brukes om hverandre om man starter forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Norma 19 er helt greit å bruke på 100 grs kuler.. Men presisjon kan ofte bli bedre med lavere ladninger, vet flere som lade 39 grs til jaktfelt å har meget bra presisjon.

Selv bruker jeg 130 grs golden target å norma 19 til bane å felt. 46.1 grs gir 870m/s

Ellers har jeg prøvd N-19 i flere kaliber med bra resultat :wink:

Du får prøve deg fram litt :D Lykke til med lading framover :D

Link to comment
Share on other sites

Er det snakk om 6,5 her? Dersom pipa di har veldig kjapp stigning, feks 1/8,25" eller om pipa er slitt, er det ingen garanti for at lette kuler samler bra.

 

I min mauser som har kjapp stigning så samler ikke 100grs kuler like bra som tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Takk for erfaringene!:)

 

Det er snakk om 6,5x55. Betviler at pipa er slitt, har fått god presisjon tidligere med lette kuler. Da Rekruttammunisjon.

Kan jeg forhindre soting ved å skifte til N11-krutt? Er soting uheldig for våpenet?

 

Har én N11-boks tilgjengelig.

LADD-DATA

8,43 g /DL 66508 6,5x55 Min 38.1 - Max 41.4 354,4 792/848 m/s

9,7 g/ 150 gr SIERRA .308 WIN Min 41,5 - Max 46,3 335,2 772/876 m/s

10,9 g/ 168 gr SIERRA .308 WIN Min 40,9 - Max 45,8 374,6 749/852 m/s

 

Ønsker hjelp til å finne en sikker ladning for henholdsvis 100 gr. (InterLock) og 108 gr. (SCENAR) kuler fra noen som har erfaring med skytterlagskrutt. En basis som jeg kan arbeide videre fra. Kan jeg bruke N11 til noe annet enn lette kuler?

 

 

Mvh

Aksel M.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...