Jump to content

Ny håndkikkert 10.000-15.000.


trophy

Recommended Posts

God dag er på utkikk etter en ny håndkikkert. det jeg skal jakte på er hjort og rådyr. dette vil da bli min første kikkert (er 20) tidligere så har jeg lånt min far sin en ZEISS Victory 8 x45 RF. en som jeg er meget godt fornøyd med. Noen som har noen innspill i hvilken kikkert jeg burde gå for osv ?

 

takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

BlaserHansen har et poeng, for 17 000,- bør du få tak i en maken til din fars.

 

Jeg kan uansett anbefale Zeiss 8x42 V som ligger innenfor budsjett. Fordelene er merkbart mindre vekt som gjør den mer behagelig å bruke hele dagen, og at optikken fremdeles vil være i førstedivisjon om 10 år, i motsetning til laseravstandsmåleren.

 

Det kommer jo litt an på terrenget og måten dere jakter på. Min erfaring er at en lasermåler kjapt avklarer en del poster man har vært usikker på i et terreng og at man etter det ikke egentlig har like stor nytte av funksjonen (gitt at man holder seg til å skyte innenfor moderate avstander). På elg og hjorteposter har jeg brukt en liten "lommelasermåler" fra Nikon til å avklare skytbare og ikke skytbare avstander og så pakket den bort. Derimot vil laseren bli brukt mye mer aktivt om man driver mer smygjakt ol.

Link to comment
Share on other sites

Etter noen vurderinger og et par telefoner, mailer osv til forskjellige jakt butikker så har jeg endt opp på : http:

 

 

//www.schouvapen.no/produkter/jakt/optikk/swarovski/handkikkerter/el-8_5x42-w-swarovision/

 

Noen som har noen innvendinger ?

Link to comment
Share on other sites

Kanonkikkert det. Du får kanskje den forrige modellen uten swarovision billigere om noen forhandlere har igjen. Det er nok relativt få forskjeller, men litt penger å spare.

Den gamle ser slik ut: http://www.chuckhawks.com/swarovski_EL8x32.htm" target="_blank" target="_blank

Som du ser er det litt mer metall på denne som ikke er dekket av gummi. Test begge varianter om mulig og gjør deg opp din egen mening.

Jeg ville også testet 8x32 modellen bare for å ha gjort det om jeg var deg. Den er liten og hendig å ha med seg. Mye nettere en den med 42mm åpning

Om du prioriterer bruk i skumring er nok kanskje 8.5x42 modellen best for deg?

 

Her er en lenke med litt tester etc. : http://www.optics4birding.com/scorecardintro.aspx" target="_blank

 

Du kan legge inn ulike kikkerter (gamle og nye EL modellen f. eks.) og vekte de ulike kategoriene. Etter det får du kalkulert en score.

Link to comment
Share on other sites

Mitt bruk av kikkert er hovedsaklig til Hjort, rådyr og elgjakt. På tross av ofte store avstander ender jeg alltid opp med 42 eller 56 håndkikkerter - da de i min verden langt overgår de mindre utgavene optisk og vekten hemmer ikke nok til å "trade nedover" for lavere vekt.

 

De aller, aller beste håndkikkertene ligger nok ett lite stykke over 15 000,- i 42/50/56 størrelse. Men en Victory FL zeiss er jaggu bra greier. Men selfølgelig har du mulighet til å strekke deg til en RF er det ett skikkelig lett valg. Kjøp RF'n!

Link to comment
Share on other sites

Vil takke alle som kom med gode tips og svar.

 

Det endte da til slutt på Swarovskien ;)

 

Blir en trofast jakt kammerat fremover ;)

 

Tror faktisk ikke det er en eneste nettside der du får så gode tips og hint som kammeret ;)

 

Ha en fortsatt fin kveld

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...