Jump to content

Kikkert til jaktfelt


dartvidar

Recommended Posts

Jeg sitter og planlegger bygging av en jakt rifle, som skal bruker til jakt og jaktfelt.

Det blir mest sannsynlig en Sauer 202 i 6.5X55 med GRS eller KKC stokk.

Ved valg av kikkert bør jeg gå for 3-15X50mm eller 5-25X56mm? Hvilken forstørrelse bør jeg velge?

Jeg har noen merker i kikkerten, Premier reticle eller Swarowski.

I henhold til Premier reticle veier 3-15X50mm 38OZ og 5-25X56mm 39OZ.

Swarovski 2.5-15X56mm veier ca 25 OZ. Et annet alternative er Nightforce NXS det ligger vell midt i mellom premier og Swarovski i vekt.

Har jeg mulighet til og komme i jakt klassen med rifla over med disse kikkertene, eller blir det mere en 5kg?

Link to comment
Share on other sites

Siden du maks kan benytte 12x forstørrelse i jaktklassen ville jeg sett etter en med typisk forstørrelse 3-12x. Disse er jo oftest lettere enn de med større forstørrelse. En Nightforce NXS er tung så om den er i mellom Swaro og Premier så tror jeg du skal slite med å komme under 5kg. Jeg kjenner ikke til merket Premier, så den skal jeg ikke uttale meg om. Generelt er det ikke lett å få en slik "sporter" rigg under 5kg med stor kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg ville valgt en Schmidt og Bender. Den er også utstyrt med øyedot. Rikignok er den 4 16 x 50, men det er vel ikke nødvendig og bruke den på mer enn 12. Jeg bruker sjelden mer selv om jeg har muliheten til det. Den er ypprlig ig jakte med, har skutt flere rådyr med den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Leupold Fx3 12x40 fast target dot på en Sauer Jaktmatch med alukasse. Låskasse og kikkert på denne veier mindre enn låskassa i stål på en vanlig jaktmatch. All "ledig" vekt er flyttet fram på full lengde STR-pipe innenfor kravet til jegerklassen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gjer deg sjølv ei stor teneste og kjøp GRS-stokk. Eg skifta sjøl frå KKC til GRS og det er som eit nytt liv når det gjeld jaktfeltskytinga; Reguleringa av kinnstøtta (og kolbelengda) er gjort på to sekund når skytestilling skal endrast og ein slepp å gå rundt med umbrako i lomma. I tillegg er grepet vinkla litt utover som gjer at det blir ei meir avslappa og betre ståande skytestilling.

 

Eg vurderte å selge KKC-stokken, men fann ut at det var like greit å bruke den til ved...

 

Lukke til med prosjektet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke fordelen med GRS og justering. Det er ene alene en uting, når det kommer til jaktfeøtskyting. Still den inn til å passe deg, og la den stå. Høyderegulerbar kolbekappe derimot? Der har du justeringa for skytestillinger.

 

Angående kikkert er det et par vesentlige spørsmål: Skal du skyte sporter eller jegerklasse? Skal den kun brukes til jaktfelt, eller også elgskyting? Hvor mye penger skal su bruke?

Link to comment
Share on other sites

Velg en kikkert med paralaksejustering slik at du kan se klart på korte hold (mindre en 100m) med full forstørring.

Jeg syns justeringen av kolbelengden på GRS stokken er oppskrytt. Den kan justeres fra 35-38 cm, helt feil mener jeg, det burde vært 33-36 eller 34-37cm. Med minstelengde på 35 cm blir det mange som ikke kan justere den kort nok, og da er jo justeringen bare ekstra unødvendig vekt. Hvem bruker en 38 cm lang stokk, tror det er svært få.

Link to comment
Share on other sites

jeg må si meg enig med siste taler her angåene lengde,selv er det pga lengde reguleringa som gjør mya av det at jeg tenker og kjøpe det til saueren når jeg bestiller børsa nå.men jeg satser like greit på ordinær sauer stokk om ikke måla på grs kan justeres fra 33-34cm og 3cm opp som trengs på sittene skyting. på ståene og liggene så er det helt klart en stor fordel med kortere stokk når du får vekta mer inn til kroppen. men det er min mening og erfaring

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke si for mye om KKC VS GRS annet enn at rent innstinktivt ser GRS og kjennes en GRS stokk mer riktig for meg utførelsesmessig. KKC stokk er dessverre på tross av mangfoldige henvendelser ALT for lav i forskjefte for normal sitt og stå stilling. Men ser mange er svært fornøyde så da er det sikkert som smaken og baken....

 

Kikkert - paralaksejustering er ett must med 12x forstørrelse på en kikkert. Svært mange løyper har blinker under 35-40m. Normal toppoptikk for jakt har 100m skarpstilling og er plaget av skikkelige paralaksefeil på de korte holdene.

 

Jeg har for først året på en stund skutt litt i vinter med ei helt normal jaktrifle og ene jaktkikkerten min en 3-12x56 Zeiss V og er plaget av det fenomenet på omtrent alle stevner. Skal det skytes litt mer enn 4-5 stevner til neste år er kikkertvalget enkelt. Det blir en Swarovski Z6i - 3-18x50 men blankt BT tårn. Jeg personlig skyter bedre med en opplyst prikk - lettere å ta en innerblink en roter rundt når "treffpunktet" er enkelt å se - samt god optikk til å se hullene med når en er usikker på vind etc. Pr idag ser jeg ingen konkurrenter som har det jeg ønsker - bra optikk, opplyst retikkel, paralaksejustering og tårn. Zeiss V 4-16x50 Fl er en kandidat, men retikkelet er litt for blast i dagslys for min smak. I mørket og som en ren jaktkikkert er den bedre en Z6'n i mine øyne.

 

Tactica(o)l kikkerter på ei jaktfeltrifle er ikke det smarteste trekket. Bruke bort over 1kg av riggen på kikkert og montasje, kan jeg love deg koster poeng. Vekt bør en eventuelt bruke alt ekstra av med tykkere og lenger løp - der vekten hjelper deg å stabilisere egne bevegelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...