Jump to content

Lette kuler i 6,5x55 og rett kruttsort.


ATK

Recommended Posts

Har prøvd N160 med 100gr Nosler Ballistic tip og 100gr Sierra HP i et "rekruttløp" som brukes i en Sauer 202. Løpet går hull i hull med 140gr Sierra match king. Med de lette kulene får jeg ikke presisjon bedre enn rundt 50-70mm på 100m med N160. Har noen prøvd andre krutt i 6,5 løp med rask stigning og fått super presisjon med lette kuler i gode hastigheter? De 100 gr kulene jeg har prøvd gir fra 2890-2980fps med variasjon i hastighet rundt 50 fps. Mistenker at kruttet er noe av problemet og ber derfor om tips om kruttsorter. Ikke nøye med hvilke vekter dere bruker, det må jeg teste i mitt våpen uansett. Om noen har fått 85 gr kuler til å gå presist og fort vil jeg gjerne høre om det og.

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Eg lader til husets rekrutter dvs redusert, og den går hull i hull 800ms med 100 grain kule.

Skytterlagskrutt.

Bruker data på boksene pga varierende lotter.

skiller opptil 2 grain på ladningen fra lott til lot.

Jepp. Man kan lade 100grs kuler med nesten alle skytterlagskrutt. N4/RA4 og N15/RA15 er en smule for seine (på sistnevnte er det visstnok ikke ladedata for rekruttladning heller) men alle andre er vanligvis gode valg.

Link to comment
Share on other sites

Fint at man deler erfaringer slik som her.

Er det noen som har fått ok presisjon med hastigheter på 950m/s med 100gr og 1000m/s med 85 gr kuler? Er riflestigningen simpelthen for krapp til så lette kuler som jeg ønsker å bruke?Jeg har et lett baneløp for Sauer STR 200 som er tilpasset jaktfeltrifla. Jeg har ikke tid til å måle stigning akkurat nå, men mistenker at den ligger på 1:8/1:9 i dette løpet.

Link to comment
Share on other sites

Fint at man deler erfaringer slik som her.

Er det noen som har fått ok presisjon med hastigheter på 950m/s med 100gr og 1000m/s med 85 gr kuler? Er riflestigningen simpelthen for krapp til så lette kuler som jeg ønsker å bruke?Jeg har et lett baneløp for Sauer STR 200 som er tilpasset jaktfeltrifla. Jeg har ikke tid til å måle stigning akkurat nå, men mistenker at den ligger på 1:8/1:9 i dette løpet.

"baneløp" kan være tre fire forskjellige ting med stigning på 1/200mm, 1/210mm, 1/220mm eller 1/225mm. (fra 1/8" til 1/9")

Om pipa er slitt kan det fort være at den ikke går med korte lette kuler i høy hastighet.

 

Har fått fin presisjon med 100grs kuler i 950-1050 msek og N19 krutt bla. Og 900-950 msek med N150.

Link to comment
Share on other sites

Ok, pipa er ny og såvidt innskutt. Da gir jeg ikke opp letingen etter presisjon med lette kuler i full rulle hastigheter enda. Takker for svar, alle.

Hvilken type pipe er det? Om det er en Sauer(1/220) eller Heym(1/225) vil den vanligvis gå kjempefint med lette kuler i høy hastighet. Om det derimot er en S&L(1/210) eller en gammel Heym(1/200) så vet jeg ikke om den vil gå med lette kuler i høy hastighet.

 

Alle de krutt jeg nevnte er brukbare til lette kuler i høy hastighet. Jeg vet (har prøvd disse mye) at både N19, NC96M, N150, RA10, N11 og RA11 er godde krutt til lette 6,5 kuler.

Link to comment
Share on other sites

Det er den letteste profil og lengde av Sauers egne banepiper jeg har, ofte betegnet som rekruttpipe av flere. Hentet en boks med N150, så det er et greit startpunkt for videre testing. Tror jeg vil prøve matchkuler i 100grs og deretter se om det finnes jaktkuler til rådyr som går med samme ladning. Om det så finnes en varmintkule som også går godt, ja så er målet nådd for den rifla. Nå gjenstår det bare å finne frem testhylsene til løpet og begynne å lade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...