Jump to content

22-250 eller 223?


paasan83

Recommended Posts

Blir vel standardsvarene da:

Skal du lade selv? Hvis nei, velg 223, da den har bedre utvalg i butikkhylla :)

 

Skal du lade selv, ja da er det for meg litt uvisdt hvilken som "lønner" seg. Har selv 223, og kan ikke skjønne hvorfor jeg skulle valgt 22-250 istedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter rev/kråker på mange forskjellige steder = ukjente avstander og valgte 22-250 bare for ha marginen på min side når skuddet går, men som nevt tidligere i tråden, jeg kjøpte 1 pakke ammo, kjente visakortet ristet i lomma, roet det ned og ringte Herr Alvestad og bestilte opp ladeutstyr. Lader du ikke selv og ikke ser noe mulighet til og begynne, bør du nok vurdere og gå for konkurransepatronen .223 fremfor jaktpatronen 22-250.

 

erigerer litt her. jeg kjøpte norma blyspiss til over 30 kroner smellen, hva en 223 patron fra norma koster vet jeg ikke, men til 223 får man vel noe russisk stålpatroner til rundt 2 kroner smellen. er også noe selleri&gullerot i bulk pakker enkelte steder til 4-5 kroner smellen, det er helmantel i den prisklassen, så konkurransepatron.

Link to comment
Share on other sites

Dette ligger det mye om her inne hvis du bruker søk ! Jeg har begge deler og klart 250'n er tøffest og sprenger mest hvis du vil men 223 er faktisk utrulig bra selv på litt avstand og funker fint ut til 250 m på 'mikkel' . 250'n kan være sær men det kan 223 være også så jeg vil si det er en fordel og lade begge selv for og finne det optimale . Med 36x kikkert på 250'n plukker du han 'kalle kra' på 300 m greit . (uten vind) :D

Link to comment
Share on other sites

Paasan:

Ser ikke at du har svart på om du skal lade selv eller ikke? Uansett hvilket kaliber du går for (regner med du går for 223 :P ) så vil jeg på mitt sterkeste anbefale deg å lade selv.

 

Mtp. revejakta så er det en kjempefaktor. Du kan lade V-max 40-50 gr som er en ypperlig revekule, til perfekt hastighet som ikke penetrerer reven, men river istykker hele maskinrommet. Humant, samt at du tar vare på skinnet (for de som bryr seg med det)

 

Den andre store faktoren er at du kan lade bøttevis med trenings-ammo, uten at det så mye som merkes på saltmengden du normalt har til grøten. 8)

Link to comment
Share on other sites

Sånn som markedet er i dag hadde jeg faen meg kjøpt en brukt 222!!!!!

"alle" skal ha 223 o.l,- brukte nydelige våpen i 222 får du kastet etter deg! Pipestigning er det store problemet, påstår enkelte, men lette kuler til rev er nok god medisin...

Gammel sako eller cz/brno i 222? Jeg synes de er fantastiske små våpen. Litt kos og oljemassasje så blir de enda bedre...

Link to comment
Share on other sites

skal ikke lade selv nei. Akkurat det med skinnet er ikke så viktig.. Må få ned bestanden før reven spiser opp alt av rypekyllinger og skogsfugl. Har fått et godt tilbud på 22-250 med lyddemper og weaver skinne så det blir nok det kaliberet. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ei 22-250 før,fomidabel patron,flatt skytende som fyyy,sprengte nesten alt jeg sikta på :mrgreen: .

Men etter å ha mista 250`n i husbran så kjøpte eg meg ei 223 i steden for,har ikke angret et sekund.

Ser du litt på tabellene på 223 kontra 22-250 så er ikke hastigheten all verden og titter du litt etter på baletiske egenskaper på dei to patronene,så har det ikke noe å si for normale jakthold,du skal ha veeeeldig lange hold skal du finne den store forskjellen.

Vist du skal lade ammo selv,så putt i 30 gr berger i 223,og reven rører kun på halen etter smellet,i motor rommet er det bare lapskaus. :mrgreen:

Men etter å ha tenkt litt på det så har jeg ladesett til 22-250 acley improved, som jeg gjerne vil ha meg,så kansje jeg ikke er rett person til å prate om fornuftige patroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har skutt en del rev med 3006 siden det er den cal jeg har hatt.

i januar gikk jeg til innkjøp av en tikka 222rem. fantastisk reve kaliber mener jeg.

har åte på 90 meter å de siste 6 revene har stupt uten en bevegelse. helt mos inni.

22-250 har sikkert ennå mer effekt. men reven blir ikke no dødere enn med 223.

med tanke på tilgang å pris på ammo hvis du ikke lader er nok 223 kaliberet du leter etter.

liten søt patron, men for en effekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...