Jump to content

22 LR ammotest med Sako Quad Varmint


sandbergsem

Recommended Posts

Etter vel et halvt år med Sako Quaden min, i 22 LR, var det endelig på tide å teste ammunisjon som børsa mi likte. En god runde rundt om i oslo, Akershus og bortover ved drammen, ble det et lite knippe forskjellige ammunisjoner etter skoletid. Dro for som fy til den nærmeste skytebanen jeg visste om, en pistolskytebane med merking fra standplass og 50 meter oppover(Banen er bare 50 meter).

Satte meg godt til rette på en stol med et flukt-spisebord som støtte til rifle. Under rifla var det en tofot, tykt badehåndkle og min venstre hånd, for å få en mest mulig god skytestilling og slik at trådkorset ikke hoppet og danset på blinken(Den danset ganske mye likevel, grunnet det spede bordet jeg fant!)

Slik ble resultatet, tall og liknende står på skivene.

 

 

54hm34.jpg

Meget god presisjon på Eley team (Hvertfall for meg og til mitt bruk) Billig nok, synd det ikke er hullspiss ammo

 

2z9h3lw.jpg

Kan ikke klage på Eley Sport

 

33bmjk3.jpg

Speed Ace var god, men en tanke dyr? Husker ikke prisen!!!!!!!!

 

2q9z2on.jpg

Bildet og samlingen taler vel for seg selv?

 

znpkzl.jpg

Eley standard skuffet meg ganske mye, fikk ikke samling under 2 cm :(

 

v8j60z.jpg

CCI standard er vel god nok som treningsammunisjon, med tanke på prisen, 0,39 pr skudd, eller no i den dur

 

30v2idt.jpg

Amreican Eagle, overaskende god, men av en eller annen grunn, så liker jeg den ikke?

 

2rr1i1k.jpg

Nei, jeg skjøt ikke med hagle på den blinken der, kan ikke si at Winchester laser var så god, men så er den lagd til jakt, høy hastighet går dårlig i 22 LR piper, eller?

 

iekt49.jpg

CCI stinger var det grei nok presisjon på, med tanke på hva slags utgangshastighet den hadde. Skjøt en kråke med den etterpå, og bestemte meg fort at den IKKE skal brukes til matvilt!

 

14scosj.jpg

Det sammen med Winchester super, ikke egnet presisjon over 25 meter, og altfor høy utgangshastighet med hullspiss.

 

2ukug.jpg

En OK ammo, men liker den ikke

 

 

Etter en kort konklusjon, så blir det nok Eley Team, Eley Sport og Speed Ace jeg kommer til å fortsette å teste, CCI standard er en bra ammo til trening, som jeg sikkert kommer til å fortsette å ha.

Blir en liten tur til Lillestrøm en dag, for å sjekke om Magne Landrø har no ammo av interesse.

 

Her er litt av kikkerten, lastet opp et annet sted

6qhdf7.jpg"%20target="_blank

 

Kommer flere bilder på denne tråden, hvis interesse!

 

Sandbergsem

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har testet litt i min Quad også, SK (Lapua) sine sub patroner og standard gikk veldig bra. Norma jaktmatch (RWS) i .22 gikk også "hull i hull". Jevnt over gikk sub ammoen fra de fleste produsenter bra, standard patronene litt mer variert og Hi-Speed patronene gikk stort sett ikke under 20mm på 50 meter.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, de av dere, som får skutt så og si "hull i hull" hva slags underlag og liknende gjør dere for å få så god presisjon?

 

Jeg har skutt mye med luftgevær, og det er en HELT annen teknikk, hvertfall de luffene man er nødt til å knekke. Kanskje jeg har flere ting å lære når det gjelder kuler drevet av krutt?

Link to comment
Share on other sites

I min Quad HB med Hausken mini demper har jeg fått best presisjon med CCI standard. 50 meter, 5 skudd, 2 mm (5,7 mm største ytre avstand).

Dette har jeg ingen problem med å tro at kan ha skjedd noen ytterst få ganger, har selv noen utrolige "once in a lifetime" samlinger med salongen,

men at du får til dette hver gang har jeg absolutt ingen tro på. Ta gjerne med filmkamera neste gang du skal skyte slike samlinger da! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I min quad varmint har jeg faktisk fått samling på 13 mm med cci mini mag på 50 m den beste høy hastighets patronen jeg har prøvd, remington yellow jacket kan gå ann men har en tendens til noen slengere.

Eley subsonic går nermest hull i hull.

Kan ikke vente noen supersammlinger med høyhastighets patroner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...