Jump to content

Drilling med riflekaliber 8x57x360


MBA

Recommended Posts

Kjøpte for en del år siden en drilling i kaliber 16/65 - 8x57x360. Planen var å bytte rifleløpet til noe mer kurrant. Har nå endret mening og synes våpenet er verd å bevare som det er, samtidig som jeg selvfølgelig vil kunne bruke det. Når våpenet ble kjøpt fant jeg et svensk firma som kunne levere ammunisjon og diesett til riflekaliberet, men finner ikke tilbake til dette firmaet nå. Har noen erfaring med kaliberet, og er det noen som vet om det er mulig å få tak i diesett eller ammunisjon? Så vidt jeg vet er det her snakk om ei 8mm kule som har noe mindre diameter enn "dagens" 8mm. Antar kulene har tilsvarende diameter som 8x57 Mauser (Ø 0.318"). Antagelsen er bassert på måling av kulediameter ved hjelp av mikrometer. Sto 2 patroner i kolbemagasinet da jeg kjøpte den, men forrige eier hadde ikke mer info angående kaliberet..

 

Erfaringer og info om kaliberet taes imot med takk! :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Jeg får ta en kikk på disse linkene i kveld. Ellers noen erfaringer med kaliberet og de forskjellige kulene de linkes til? Ser at Midway har Woodleigh, og dette er kuler jeg har god erfaring med fra 358 Win. Hva med ladedata? Noen erfaringer på kruttyper som egner seg bedre enn andre?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...