Jump to content

Hva er det med denne?


Kvamsgutten

Recommended Posts

Er en flott rifle... Har lagt merke til den jeg å... Men jeg endte selv opp med ny Mauser M03 og Zeiss 2,5-10 x50... 26000kr er mye penger å betale cash-kontant for de aller fleste og vil tro de fleste ønsker seg nytt hvis de først skal innvistere såpass... Gjorde det selv i allefall... Men er en sykt flott børse, så mye på den før jeg bestemte meg for mauseren...

Link to comment
Share on other sites

Er jo ike tvil om at det er ei flott børse. Men litt sært kaliber kan man si. 30-378 er vel den hissigste 30cal man kan få i normal rifle kasse. Så er det jo en løpsbrenner på høyde med 22-250 etc. men flott langholdsrigg.

 

Litt om kaliberet for de som ikke kjenner det.

 

Genom introduktionen av 378 Weatherby Magnum (1952) skapades det en helt ny hylsa. På begäran av amerikanska armén krympte Weatherby år 1959 ner den till kaliber 30. I början var de olika krutalternativen mycket begränsade men allt eftersom utvecklingen av dessa fortskred blev patronens prestanda allt bättre. Med dagens moderna krut kan 30-378 Wby prestera imponerande utgångshastigheter och tillika flacka kulbanor. I Normas (Weatherby) fabriksladdning används ett speciellt krut som tog år att förfina. Detta krut ger enastående ballistik jämfört med allt annat burkkrut.

Med en optimal laddning kan denna patron lämna en imponerande dos av energi mot mål på långa avstånd. Liksom andra ”extrema” magnumpatroner kommer 30-378 Weatherby bäst till sin rätt i händerna på erfarna långhållskyttar med speciella behov av en potent patron. Naturligtvis har så höga prestanda sina nackdelar. Både rekyl och mynningsknall är kraftig och pipans livslängd kort. En bra mynningsbroms, vilket finns som tillval till Weatherbys gevär, reducerar rekylen betydligt.

1996 började Norma fabrikstillverka 30-378-patroner åt Weatherby.

 

Info er hentet fra Ystads Jaktvårdsförening

Link to comment
Share on other sites

Dette er også et vanskelig kaliber å lade da små marginer fort kan gi store fatale utslag... Er stadig omtalt som et ustabilt å vanskelig kaliber... Leste å kikke mye på dette for noen år sia, men etter det jeg leste å hørte skrinla jeg dette...

Link to comment
Share on other sites

Svaret er vel så enkelt at den er for dyr og "sær" i forhold til hva folk er villige til å betale. Det er ikke mange som er i markedet for ei slik rifle.....

Har gått i den fella selv mange ganger, setter prisen for høyt, ingen kjøper. De gangene du setter en "riktig" pris, ja da får du solgt fort. Kan være at han har tid og råd til å sitte på gjæret å vente på riktig kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...