Jump to content

For til Dachs


sauer202

Recommended Posts

Frøkena her i huset har en tendens til å ville ha det vi spiser, så det hender den får litt middagsrester innimellom. MEn av ferdigfor, bruker vi Eukanuba, med godt resultat. Fin i pelsen, og tydeligvis et smakfullt for.

Link to comment
Share on other sites

Har 3 hunder og bruker labb til dem alle, valpen får labb vekst stor, og det går rett ned.

Har brukt dette foret ca 4-5 år nå, har ingen planer om å bytte.

Mine hunder får foret tørt med vann ved siden av.

Har 2 laikaer og en dachs strihår.

Laikavalpen er litt over 3 mnd.

Link to comment
Share on other sites

Mange dømmer Labb sønder og sammen.

 

Min erfaring: Enten funker labb veldig godt, eller så funker det ikke i det hele tatt. NEG'n min har gått på labb lenge, men har måttet bytte fôr på han pga. problemer med talgkjertler. Inntil dette ble et stort problem, fungerte dette ypperlig.

 

Schweizerstøveren min på 10 mnd har spist labb fra oppdretter, og oppdretteren - en erfaren herremann på 86 år, som blant annet har fått oppdretterprisen fra NKK - sa at han ikke så noen grunn til at jeg skulle skifte fôr med mindre jerg hadde spesielle ønsker selv. Keira er fin i pelsen og røyter minimalt. Hun får middagsrester attått, så møkkmengde er det litt vanskelig å fastslå uten videre - ikke noe ekstreme greier!

 

Noen hundefolk dømte Labb sønder og sammen ene dagen til meg. Et par dager etterpå kom de bort og skrøt av hvor fin og myk/blank hun var i pelsen. Smakeligheten er OK.

 

Flere sier at det er litt mye maisstivelse i fôret - som rett og slett ren fyllmasse. Hvor mye dette blir kommer jo ann på rase, og til en dachs blir det vel ikke alt for store forskjellen. Etter hva jeg har blitt forklart ikke farlig med maisstivelse, bare at hunden ikke bruker det til noe som helst.

 

Til elghunden min nå tester jeg ut et lightfôr som heter Josera (får det bl.a. hos http://www.nettdyret.no). Jeg har hørt lite om dette fôret fra før, men ift. flere andre lightfôr jeg har prøvd, er smakeligheten i en grad for seg selv. Rondo får lite mat pga. diett (snart bare skinn og bein), men i forhold til matmengde inn, kommer ingen ting ut. Møkka minner litt mer om klumpete sauemøkk - kun et par mindre klumper.Rondo har vært matlei i lengre tid - uansett hva jeg har gitt han - men etter at Josera-fôret har vært i koppen, slikker han siste rester fra koppen i lengre tid. Mer erfaring har jeg ikke med fôret, men førsteinntrykket er veldig godt! :D

 

Men: Selv om ett fôr funker på naboens hund, trenger det absolutt ikke funke på din hund. I matveien hos hunder er det vel på mange måter større forskjeller enn hos folk.

Hunden din bør vel fôres på valpefôr til den er ca ett år. Hva med å stikke innom Felleskjøpet å få noen prøveposer? Eller bare kjøpe en sekk? Der har dem smaksgaranti, så pengene returneres hvis hunden ikke liker fôret. Lykke til med valg av fôr og unghundtida (les trassetida;))

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Jeg bruker Labb valpefor på min strihårede dachsvalp, det er ca 2 mnd igjen til han er ett år, da er det ut med valpeforet hans, og over på normal for fra Labb.

 

Oppdretter brukte også Labb, jeg startet opp med Ekuanuba, men gikk tilbake til labb, noen forskjeller er ikke oppdaget.

 

 

Mvh

 

Sako_35 :):)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...